"קול קורא" היא תוכנית מערכתית לקידום שטף הקריאה של כלל התלמידים בכיתות ב'-ו' בבית הספר היסודי. שטף הקריאה כולל את מרכיב הדיוק, הקצב והפרוזודיה (הנגנה מותאמת).
התוכנית עוסקת בשלושה מרכיבים עיקריים המשפיעים על שטף הקריאה:
- תפקודים מטה-קוגניטיביים-ניהוליים
- ידע לשוני ומטה-לשוני
- תפקודים רגשיים
התוכנית מציעה גישה פסיכו-פדגוגית לקידום הקריאה של כלל התלמידים על ידי המורה בכיתה כולה, בדרך המשתלבת במערך השיעור הרגיל.
התוכנית מחייבת למידה יסודית של מדריכים ומורים, ולכן מתחילה את צעדיה הראשונים בשנת תש"ף בגרסת התנסות. גרסה סופית של התוכנית תעלה לאוויר בהמשך לאחר קבלת האישור סופי של ועדת המקצוע ולאחר קבלת הערות נוספות מן המומחים ומן השדה.
מטרות התוכנית:
- שיפור שטף הקריאה של התלמידים, הכולל קריאה מדויקת, מהירה והבעתית בכתיב המנוקד ובכתיב שאינו מנוקד.
- הגברת המודעות של המורים לחשיבות שטף הקריאה, כבסיס להבנת הנקרא ולביטחון בקריאה.
- הרחבת הידע של מורים לגבי גורמים המשפיעים על התבססות השטף ועל ייחודיות הקריאה בשפה העברית
- הצעת כלים להתערבות לשם שיפור שטף הקריאה במסגרת הכיתה הרגילה, תוך התאמה לגיל הלומדים וליכולותיהם ההתפתחותיות.
התוכנית כוללת מודל התערבות לעבודה בכיתה הרגילה ועשר פרקטיקות לקידום שטף הקריאה.
לתוכנית "קול קורא" לקידום שטף הקריאה בבית הספר היסודי
ליחידת ההדרכה לתוכנית "קול קורא"
למצגת שהוצגה בכנס חשיפת התוכנת "קול קורא" 18.9.19
כלי להערכת שטף קריאה - לכיתה ג'
נספח 1 לכלי הערכת השטף - רשימת מילים ודף תיעד
נספח 2 לכלי הערכת השטף - טקסטים לקריאה קולית
הרצאה מצולמת של ד"ר שני לוי שמעון:
חלק 1 - התיאוריה העומדת בבסיס התוכנית. מהו שטף קריאה? מהם הגורמים המשפיעים על שטף קריאה?
להרצאה >
חלק 2 - מאפייני התוכנית, מודל העבודה והפרקטיקות לקידום שטף הקריאה
להרצאה >
חלק 3 - הדגמת הפרקטיקות בטקסט
להרצאה >