בשנת הלימודים תשע"ח מציינת מערכת החינוך 70 שנה לעצמאות המדינה, בה ישלבו גני הילדים וכלל בתי הספר את נושא "שנת ה 70 לעצמאות מדינת ישראל", במסגרת לימודי תחומי הדעת השונים ופעילויות ואירועים שיתקיימו בבתי הספר - לאורך השנה. הציר המארגן שילווה את הנושא במגזר הדרוזי והצ'רקסי הינו: המורשת הדרוזית והצ'רקסית בראי האמנויות שבעה עשורים במארג הישראלי.

הנושא נבחר באמצעות ציר המורשת בשילוב האמנויות, בהתאם למאפייני המגזר, התרבות והערכים. חינוך לערכים בשילוב המורשת והאמנויות, מכיל מרקם ייחודי, אמנויות הן בראש ובראשונה כלי ביטוי אישי, ליחיד ולקבוצה ומכיל בתוכו אפשרויות ידע מגוונות ומשמעותיות. מוציא מן הכוח אל הפועל מחשבות, רגשות, יצירתיות ,עמדות אישיות, אסטרטגיות חשיבה רבות ומפתח אפשרויות לביטוי עצמי ומיצוי הפוטנציאל.
אנו שמחים להציג בפניכם תכנית המציעה דיאלוג מתמיד בגישה הוליסטית בינתחומית, מקדמת את החזון לבניית
חברה רב- תרבותית הרמונית. התכנית הינה תכנית אינטראקטיבית, מתבססת על המתווה של התכנית הארצית "שנת ה 70 - לעצמאות מדינת ישראל" ובהלימה לערכי המגזר ולצורכי התלמידים.
התוכנית מזמנת לתלמידים חוויה משמעותית ומאפשרת לחקור, להכיר ברבדיה השונים לעומקה ולרוחבה של החברה הדרוזית והצ'רקסית במארג הישראלי ,מלווה בלמידה משמעותית ,מחוברת לתוכן מעמיק וביצירה אישית או קבוצתית תוך מתן פרשנות ולמידה בשירה ,בהבעה, בציור, בהצגה ,בנגינה, בסרט ,בצילום ובעיקר בחיבור דעת ונפש.
מטרות התוכנית
- לחזק את תחושת השייכות ולהעמיק את הזיקה והקשר של התלמידים למורשת ולמדינה.
- להעלות את המודעות לערכי החברה הדרוזית והצ'רקסית והשתלבותם במדינה.
- לזמן חוויה משמעותית.
- לעודד יזמות פעילה וחקר .
- להטמיע ערכים דרוזים וצ'רקסים בזיקה למורשת, לאומנות ולערכים אוניברסאליים.
עקרונות מרכזיים
- הוראת הנושא תשלב גיוון בדרכי ההוראה הלמידה תוך עיצוב סביבות הלמידה: חקר, על פי עקרונות ע.מ.ר., דיונים ערכיים, סיפורים וסרטים, סימולציות, לוחות מפעילים וכדומה.
- מומלץ לקיים פעילות גם ברמה קהילתית.
- הנושא ילמד כחלק מתהליך לימודי ערכי ומתמשך בכל שכבות הגיל ויצוין בפעילויות ותוצרים שהוצגו ביום שיא מגזרי בתאריך 13.05.2018.
אוכלוסיית יעד: בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ובתי"ס תיכוניים בחינוך הדרוזי והצ'רקסי.
מבנה התוכנית
בתי הספר ישלבו את הנושא בשעת חינוך, במורשת הדרוזית, באומנות, בתכניות למעורבות חברתית, כישורי חיים, מפתח הלב ועוד. חוקרים את העבר, מוקירים את ההווה, חוזים את העתיד.
תוצרים מצופים: שירים או שירה, ציורים ויצירות אמנות ותערוכה, הבעה בכתב ובאיור בספר או ספור ילדים, מחול או
דבקה, נגינה בכלים מסורתיים כגון: עוד-מג'ווז- שובאבה- רבאבה, הצגה, סרט ועוד.
מוקדי התוכנית: "מה שחשוב זה לא להפסיק לשאול"- אלברט איינשטיין.
בבתי ספר יסודיים
לפי תכנית הלימודים במורשת ועם התאמות למגזר הצ'רקסי:
- כתה א'- ב': סיפורי עם( סיפורי סבתא), נושא המשפחה, האישה הדרוזית או צ'רקסית, הבית הדרוזי או צ'רקסי.
- כתה ג': היכרות עם אתרים ומקומות ביישוב שלנו, סיפורים עממיים, משלים וחוכמות, אמרות לפי עונות, כלים ותמונות
- מהעבר, בית התפילה, הבית העתיק, חיי החקלאות והתעסוקה, בעלי מקצוע, תרבות הפנאי ובית האירוח.
- כתה ד': היכרות עם אתרים ומקומות ביישוב שלנו,ערכים, דגל,לבוש,הכנסת אורחים , מנהגים .
- כתה ה': אמונה, תפילות, חגים, עלייה לרגל.
- כתה ו': דמויות ואישים,מכל התחומים בנוסף לנביאים ואנשי דת בכירים.
בבתי הספר העל יסודיים
- "פסיפס של תרבויות", לפי תכנית הלימודים, מפגש בין דתות ואמונות: סיפורי נביאים בדתות השונות, כולל היכרות עם האחר, מפגשים עם בתי"ס אחרים, עדות אחרות, חשיפה ליצירות אמנות מעמים אחרים.
- "אני דרוזי או צ'רקסי", אני והזהות שלי. היוזמה החינוכית תאפשר למנהלי בתי ספר לבחור יותר מתחום אמנויות אחד לביטוי והצגת התוצרים של התלמידים.
התוצרים הוצגו במסגרת יום השיא אשר בו חולקו פרסים למוסדות הזוכים אשר נבחרו מכל שכבת גיל על ידי ועדה מקצועית אשר דנה בתוצרים שהוגשו על פי תנאי הסף והקריטריונים הקבועים.
אירוע השיא התקיים בתאריך 13.05.2018
70 שנה לעצמאות מדינת ישראל >