טעימות בעברית במגזר הדרוזי והצ'רקסי share תמונה כל הגנים הדרוזיים החלו מפעילים תכנית "טעימות בעברית לדרוזים" המבוססת על תכנית "טעימות בעברית" בגנים ערביים ותכנית "שפה משותפת בגן" לעולים החדשים. התכנית בגנים הדרוזיים מותאמת הן לצרכים התרבותיים והן לרמה הלשונית של אוכלוסיית המגזר תוך שהיא מפתחת עמדה חיובית כלפי השפה העברית, ובד בבד מחזקת את ערך השייכות לארץ והזיקה של הדרוזים למדינת ישראל.מטרות העל: חשיפת תלמידי גן חובה לשפה העברית באופן חוויתי, מהנה ורב-חושי. גיוון בדרכי הוראה (בובות, כדור, שירים, משחקים, יציאה אל מרחבי למידה חוץ כיתתיים ועוד). יצירת מוכנות אצל התלמיד במערכת החינוך הדרוזית ללמידת השפה העברית באופן רשמי בביה"ס היסודי. היכרות של התלמיד עם עברית מדוברת במבטא ובאינטונציה ילידית (native). דגש על ההאזנה ועל הדיבור כתהליך ראשוני לביסוס מתקדם של לימוד השפה, שיגיע באופן מובנה בביה"ס היסודי. מפגש ראשוני עם אותיות ה-א'-ב' בעברית באופן חוויתי דרך פעילויות יצירה ושיר. הכשרת הלב לקבלה של התרבות האחרת, הסרת מחסומי תרבות. מטרות אופרטיביות: ברמה הקוגניטיבית: הקניית אוצר מילים מורחב מהסביבה הקרובה. ברמה הרגשית: פיתוח סקרנות והנעה ללימוד השפה העברית באמצעות השפה הערבית כשפות אחיות. ברמה ההתנהגותית: פיתוח כישורי דיבור ועידוד השימוש במבעים שלמים. סדר הנושאים היכרות ראשונית אוצר מליםשלום, להתראות, מי אתה/את? אני, אתה, שםדרכי ההוראה דיאלוג באמצעות בובות, למידת שיר "שלום ילדים", התנסות בשיח ראשוני בעברית בעזרת הבובות אברי פנים אוצר מליםראש, עיניים, אף, פה, אוזנייםדרכי ההוראה משחק "המלך אמר", משחקי דרמה בזוגות (מראה), התנסות יצירתית בביצוע הוראות ציור בעברית. שיר- "אלה הפנים שלי" אברי הגוף אוצר מליםידיים, רגליים, ראש, בטן, גב, כתפיים. וגם- ימין / שמאלדרכי ההוראה משחק "המלך אמר", משחקי דרמה בזוגות (מראה), התנסות יצירתית בביצוע הוראות ציור בעברית. שיר- "אלה הפנים שלי" צבעים אוצר מליםאדום כחול ירוק צהוב שחור לבן כתום ורוד סגולדרכי ההוראה משחק תרגול ושינון בעזרת עיגולי צבע להמחשה. משחק חוץ- ים יבשה. פעילות צביעה על פי הנחיות בעברית. אני ומשפחתי אוצר מליםאבא, אמא, אח, אחות, ילד, ילדה, סבא, סבתאדרכי ההוראה משחק זיהוי בן המשפחה לפי כרטיסים על הלוח. שאלות שיחה- למי יש 2 אחים, איך קוראים לאבא שלך...האזנה לסיפור בעברית "ילדה אחת אמרה" מיריק שניר. רגשות אוצר מליםשמח/ה, עצוב/ה, כועס/ת, צוחק/ת, בוכה/בוכהדרכי ההוראה משחקי הבעות פנים וגוף. הספר "לפעמים" פאול קור בעלי חיים אוצר מליםכלב, חתול, תרנגול, חמור, ברווז, סוס, פרה, פיל, ציפורדרכי ההוראה משחק הוצאת כרטיסים של חיה מקופסה. משחק מציאת בובת חיה חסרה מתוך מכלול הבובות. למידת השיר "אצא לי השוקה" וצפייה בקליפ. פעילות יצירתית- הכנת כלבלב מקיפולי נייר. ציור חיה על פי קווי מתאר של כף יד. כלי כתיבה אוצר מליםקלמר, עפרון, מחדד, מחק, מספריים, עט, טושיםדרכי ההוראה משחק- כל ילד ירים את הפריט שהכרזתי בשמו. תרגול האזנה להוראות בעברית: הרמת אצבע- למי יש מחק אדום? למי יש עפרון ירוק? וכו'. משחקי תרגול ושינון ליד הלוח. בכיתה אוצר מליםלוח, מחברת, שולחן, כיסא, מורה, תלמיד, חלון, מחשבדרכי ההוראה משחק תרגול ושינון- תלמידים מייצגים חפצים בכיתה וכשאני מצביעה עליהם- שאר הכיתה יגידו את שם החפץ. דף עבודה- להקיף את החפץ הנכון, למתוח קו בין המילה הנאמרת לציור החפץ. מספרים אוצר מליםהמספרים 1-20דרכי ההוראה תרגול בעל פה בעזרת האצבעות. התנסות בספירה של עצמים שונים בכיתה ושל תלמידים. מאכלים - פירות אוצר מליםתות, אבטיח, תפוז, תפוח, בננה, אגס וענביםדרכי ההוראה המחשה על ידי הפירות עצמם ומשחקי למידת שמותיהם. סרטון "פירות וירקות לפעוטות - אוצר מלים עם נוני" מאכלים ירקות אוצר מליםמלפפון, עגבנייה, בצל, לימון, חסה, פלפל וגזרדרכי ההוראה "אליעזר והגזר"- קריאת הסיפור והצגה. מאכלים - כללי אוצר מליםלחם, פיתה, לחמנייה, חלב, גבינה, ביצה, אורז, בשר, חומוס, שניצל, צ'יפס, סלט ומרק.דרכי ההוראה תרגול דיבור- שיחה עם תלמידים על מאכלים: מה אוהב ומה לא? מה מכינים בבית ומה אוכלים במסעדה? פעילות יצירתית- הכנת תפריט מצויר למסעדה כיתתית. הכרות ראשונים עם אותיות בעברית אוצר מליםבחלק מהשיעורים- מפגש עם אות בודדת. למידת/מציאת מילה בעברית שמתחילה באות זו. פעילות יצירתית להיכרות עם צורת האותדרכי ההוראה משולב לאורך השנה בתוך רצף השיעורים! קיץ ופרידה אוצר מליםשמש, ים, קיץ, חוף ים, בגד ים, אבטיח.דרכי ההוראה שיר עם תנועות: "בקיץ השמש החמה". תמונות מביקור בגן ביישוב חורפיש