"שַׁאֲלוּ, שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ, אֹהֲבָיִךְ" (תהילים, קכ"ב ו')
עורכי התכנית: צוות אגף א לפיתוח פדגוגי
יו"ר הצוות: דליה פניג ס. יו"ר המזכירות הפדגוגית ומנהלת אגף א לפיתוח פדגוגי
ריכוז ועריכה: רונית שוחט
חברי הצוות:
ד"ר אשר שכטר, ד"ר אפרת זילבר, נינה בן אהרון, רחל ישראלי, רונית שוחט, רותי שניר, תמיר יעקובוביץ
יועצים: עבדאללה חטיב, ד"ר אשר שכטר, ד"ר אפרת זילבר, דוד עצמון, קארין שוקחה
סרטון לסיכום אירועים במערכת החינוך לשבוע ירושלים
עריכת התמונות לסרטון: חגי שריר
אודות תכנית ירושלים
תוכנית "ירושלים" הינה תוכנית בינתחומית המיועדת לתלמידי מערכת החינוך בכל חטיבות הגיל, בכיתות א'-י"ב. הנושאים והתכנים לקוחים מתוכניות הלימודים הקיימות בתחומי הדעת השונים ולחטיבות הגיל השונות ומושתתים על ערכים בהלימה ליעדים המרכזיים של מערכת החינוך: "חינוך האדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו ואזרח נאמן למדינת ישראל, חינוך לאהבת ירושלים, להכרת תולדותיה ולהבנת התרבות והמסורת שגובשו סביבה" (חוזר מנכ"ל סא/2(א), ב' תשרי תשס"א, אוקטובר 2000).
ייחודיותה של ירושלים מתבטאת גם בכך שהיא קדושה לשלוש הדתות, ויכולה להוות מקור של חיים משותפים, שלום ואחדות.
סיפורה של ירושלים וייחודה כבירת ישראל, חושף את התלמידים לחשיבותה ומקומה בתודעה היהודית במהלך כל הדורות ולהעמקת הזיקה והקשר של התלמידים אליה.
התוכנית מבוססת על מיפוי כל תוכניות הלימודים בחטיבות הגיל, תוך דגש על ירושלים בכל אחד מתחומי הדעת. יישומה יבוא לידי ביטוי בתהליך לימודי ערכי ומתמשך בכל שכבות הגיל.
התוכנית מודולרית וגמישה ומהווה מתווה כללי לתכנון ופיתוח יחידות הוראה אינטגרטיביות בבתי הספר.
מטרות התכנית
מטרת העל:
העמקת הזיקה והקשר של התלמידים לירושלים באמצעות תהליך לימודי ערכי ומתמשך בכל שכבות הגיל.
מטרות בתחום התוכן:
העמקת ההיכרות עם המורשת וההיסטוריה של ירושלים במהלך כל הדורות ובעת הזו.
הבנת התהליכים והתופעות בהתפתחותה של ירושלים כעיר בירה.
הכרת החיים בירושלים כיום, והתוודעות ליופייה של העיר, להתחדשות התרבותית, למרקם החברתי על מגוון האוכלוסיות המצוי בה, לקונפליקטים ולניסיונות לקיים בה חיים משותפים.
מטרות בתחום הערכים:
פיתוח תחושת שייכות לירושלים כבירת ישראל וכמחוז חפץ אליו השתוקק העם היהודי להגיע בכל הדורות.
פיתוח שייכות אליה כעיר מאחדת המטפחת ערכי סובלנות וכבוד למגוון האנושי, התרבותי והדתי המצוי בה. הזדהות עם הסמלים הלאומיים בירושלים
מטרות בתחום המיומנויות:
טיפוח מיומנויות חשיבה ולמידה בדרך חקר
שימוש באסטרטגיות לטיפול במידע
טיפוח מיומנויות של למידה שיתופית ועבודת צוות
ניתוח ביקורתי של תהליכים, תופעות, דילמות וקונפליקטים
פיתוח מיומנויות תקשורת בינאישית והעברת מסרים: פרזנטציה, דיבור בציבור, דיבייט
מבנה התוכנית
התוכנית בנויה משלושה צירים מארגנים, הכוללים נושאים ודגשים להוראה וללמידה. כל אחד מהצירים שואב את תכניו מתחומי דעת שונים.
הצירים מהווים בסיס לפיתוח יחידות ההוראה בבתי הספר בכל חטיבות הגיל ובהלימה לייחודיותו של בית הספר, לאופי אוכלוסייתו ולרלוונטיות החברתית, תרבותית ומורשתית של בית הספר. על פי עיקרון זה ניתן ליצור יחידות הוראה הנגזרות מציר אחד או יחידות אחרות, המשלבות נושאים מהצירים השונים ובהן ניתן לראות את הקשרים והזיקות ביניהם.
במרכזו של כל ציר עומדת שאלה מנחה, המהווה נקודת מוצא לארגון יחידות ההוראה וליצירת הרצף הלימודי. כל אחת מהשאלות מתייחסת לעבר ולהווה של ירושלים.
הצירים:
ירושלים – בירת ישראל - במרכזו של ציר זה עומדת השאלה, "מהם המאפיינים הייחודיים של ירושלים כעיר בירה בעבר ובהווה?"
ירושלים – מרכז דתי ומדיני לאורך הדורות – במרכזו של ציר זה עומדת השאלה, "מהם האירועים והגורמים שהשפיעו על מעמדה של ירושלים כמרכז דתי ומדיני לאורך הדורות?"
ירושלים – פסיפס אנושי, חברתי ורב תרבותי – במרכזו של ציר זה עומדת השאלה, " מהם האתגרים והדילמות במרקם החיים הרב תרבותיים בירושלים?"
אנו קוראים לצוותי המורים בבתי הספר לפתח יחידות הוראה בינתחומיות חוצות גבולות של תחומי הדעת המתמקדות בהיבטים שונים של ירושלים ולשלוח אלינו, לאגף א' לפיתוח פדגוגי, יחד ניצור מאגר יחידות הוראה, שיעמוד לרשות בתי הספר.