"לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ" (נתן אלתרמן)
לדפים נוספים:
1. רציונאל תוכנית כחול לבן
אגף א' לפיתוח פדגוגי במזכירות הפדגוגית ואגף א' לחינוך יסודי במנהל הפדגוגי, בשיתוף מטה כחול לבן במשרד הכלכלה, מובילים תוכנית בין- תחומית להעלאת המודעות להעדפת מוצרי כחול-לבן.
התוכנית כוללת חמישה חלקים:
יחידות הוראה - פותחו יחידות הוראה המשלבות את נושא "העדפת תוצרת כחול לבן"
בהמשך יעלו יחידות הוראה נוספות בתחומים נוספים.
חינוך חברתי ערכי – למידה והתנסות חברתית ערכית בחיבור לערכי "מפתח הל"ב" בדגש על פעילות של חברת הילדים לעידוד צרכנות "כחול-לבן". הצעות לפעילויות חברתיות בהובלת חברת הילדים ושגרירים יישלחו לבתיה"ס.
תחרות בית ספרית ארצית בתחומי האמנויות: אמנות חזותית, תיאטרון, מוסיקה מחול וקולנוע. מטרת התחרות: יצירת תוצר אמנותי, מקורי וערכי המבטא את הערך והתובנות שרכשו התלמידים בתהליך.
הכנת התוצרים הסתיימה עד ט"ו בשבט לאחר לימוד הנושא. במסגרת התחרות, בחרו בתי הספר יצירה אחת מכל תחום אמנות ותיעדו אותה באופן דיגיטלי (אפשר לשלוח רק מתחום אחד או מחלק מהתחומים).
מבנה התחרות, הקריטריונים להשתתפות בה והכתובות למשלוח היצירות המתועדות מופיעים באתר אגף אמנויות.
לחמשת בתי הספר שזכו בתחרות ניתן פרס בשווי כ-4000 ₪ לכל בית ספר. בתי הספר שעלו למקומות הראשונים בתחרות קיבלו גם הם שי והוזמנו לקחת חלק באירוע חגיגי, שנערך בחודש אייר תשע"ו (יוני 2016) בהשתתפות בכירי משרד החינוך ומשרד הכלכלה ובו הוצגו התוצרים וניתן הפרס לזוכים בתחרות.
פעילויות העשרה לכיתות א'-ו' המשלבות את הנושא בתחומי הדעת: מתמטיקה, מולדת חברה ואזרחות ואמנות חזותית.
שיעור סינכרוני: לקראת יום העצמאות ה-68 למדינת ישראלי התקיים שיעור מקוון בשידור חי - לתלמידי כיתות ד'- ו' כחלק מהתכנית הבין - תחומית להעדפת תוצרת כחול לבן בחינוך היסודי. לצפיה בהקלטת השיעור הסינכרוני
בנוסף, ניתן לתאם סיורים במפעלי תעשייה ואו לשמוע הרצאות מפי תעשיינים.
2. מטרות התוכנית
מטרות ערכיות:
טיפוח ערכים חברתיים כגון: אחריות, ערבות הדדית, הזדהות, גאווה לאומית.
פיתוח מודעות אזרחית והכרה בצורך לדאוג לבסיס כלכלי איתן לאזרחי המדינה.
פיתוח חשיבה צרכנית נבונה.
הערכה לייחודיות של "תוצרת הארץ".
מטרות פדגוגיות:
- התלמיד יבין מושגים הקשורים בתעשייה הישראלית כגון: מפעל, יזמות, תעשיינים, קו ייצור, כוח צרכני, מוצר, הרגלי צריכה, תוצרת הארץ, עידוד כלכלי, רמת פיתוח, רמת הכנסה, יבוא, יצוא.
- קידום וטיפוח חשיבה ביקורתית בהקשר למתי ניתן להעדיף תוצרת הארץ.
- פיתוח אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה כגון: השוואה, שיח טיעוני, הסקת מסקנות, זיהוי רכיבים וקשרים בתוך מידע ובין גופי מידע שונים, שאילת שאלות, העלאת מגוון נקודות מבט, ייצוג המידע ו/או הידע בדרכים מגוונת.
מסמך אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה
שיעורים סינכרוניים בנושא כחול לבן
העדפת תוצרת כחול לבן
"לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ"
לקראת היציאה לחופש הגדול, נערך שיעור סינכרוני בין תחומי לכלל תלמידי חטיבות הביניים בנושא העדפת תוצרת כחול לבן. השיעור נועד להעלות המודעות לצריכת מוצרים ושירותים "כחול לבן", תוך עידוד הגברת התחרות והפחתת יוקר המחיה. השיעור הועבר על ידי שר הכלכלה דאז, נפתלי בנט וראש מטה "כחול לבן" מר ינון אלרועי.
יום העצמאות ה - 68
לקראת יום העצמאות יזמו משרד החינוך ומטה כחול לבן, משרד הכלכלה תוכנית אינטראקטיבית ייחודית לילדי בתי הספר בישראל.
התוכנית כללה שיעור עכשווי בצורת משחק משולב סרטונים ושאלונים לצד הצבעה אונליין על המצאות ישראליות, תעשייה ישראלית ומוצרים מקומיים. כ- 240 בתי ספר ברחבי הארץ השתתפו ואלפי תלמידים נהנו מהחוויה.
את התוכנית הנחתה כוכבת הילדים, מרב פלדמן יחד עם כוכב תכנית הילדים מהסדרה "ג'ינג'י", עידו ישראלי