למידה בדרך החקר מאופיינת על ידי הבניית ידע באמצעות שאילת שאלות, איסוף וניתוח נתונים ובניית טיעונים המבוססים על ראיות. הלמידה דורשת היכרות ושימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ומיומנויות חקר כגון: ניסוח שאלת החקר, איתור והערכת מידע, תכנון (הצעת חקר), בחירת שיטות וכלי המחקר, הסקת המסקנות, הצגת ידע, מיומנויות ניהול עצמי ופיתוח כשרי עבודת צוות.
הדגש בלמידה בדרך זו הוא גם על תהליך הלמידה וגם על התוצר. התוצרים האפשריים לתהליך מגוונים ויכולים לכלול: עבודה כתובה, תלקיט, מחזה, כרזה, נייר עמדה וכו'.
ההשתלמות כוללת:
מבוא משותף לתהליכי החקר בכל תחומי הדעת, יחידות כלליות הכוללות צמתים מרכזיים בתהליך החקר כגון ניסוח שאלת חקר, בנית טיעון, הסקת מסקנות, למידה שיתופית, הערכה והצגת ידע.
היחידות כוללות היבטים יישומיים במגוון תחומי דעת וכן מדגימות כיצד ניתן לשלב את הלמידה בדרך החקר, ברמות והיקפים שונים, כחלק משגרת ההוראה, לאו דווקא כתהליך שלם.
דוגמאות מהשתלמויות:
בחירת נושא חקר
5 רמות חקר, פרופ' ענת זוהר
הסקת מסקנות
שיטות וכלי מחקר
מאמרים וספרים:
הוראה ולמידה בדרך החקר - נתיבים להוראה משמעותית
לקראת תרבות חקרנית בבתי -ספר
סרטונים :
למידה בדרך החקר – פרופ' ענת זוהר (חלק א')
למידה בדרך החקר – פרופ' ענת זוהר (חלק ב')
למידה בדרך החקר (פיתוח מקצועי)
על למידת חקר - אגף א' לפיתוח פדגוגי
אתגרים בהנחיית חקר וטיפים להתמודדות (סרטון)
רמות חקר - פרופ' ענת זוהר
קטע מתוך הסרט קז, למידה בדרך החקר (סרטון)
תלמידים מספרים על עבודת חקר בהיסטוריה ממ"ד
Inquiry Based Learning
Project Based Learning: Explained