המלצות לביצוע הערכה בית ספרית (30%)
במסגרת תוכנית ההיבחנות החדשה הוגדרו בכל תחומי הדעת נושאים של הרחבה והעמקה (פרקי בחירה). ברוב המקרים הוגדר חלקם כ- 30% מתוכנית הלימודים.
ההערכה של נושאים אלה היא בית ספרית ומומלץ כי יילמדו ויוערכו בדרכי הוראה למידה והערכה מגוונות.
המסמכים שלהלן מביאים הסברים, עקרונות ודוגמאות לביצוע הערכה בית ספרית. הן ברמה כללית (מסמכים גנריים ) והן בתחומי הדעת.
חלופות בהערכה
במסמך חלופות מרכזיות לתהליכי הוראה, למידה והערכה המיועד למנהלים ולמורים במערכת החינוך, מוצגות שלוש סוגות מרכזיות של דרכי הוראה-למידה-הערכה חלופיות המתבססות על עקרונות החקר. סוגות אלה מתאימות לרוב תחומי הדעת במערכת החינוך ועשויות להוות דרכי הערכה חלופיות לפרקי הבחירה וההרחבה בכל תכניות הלימודים (30%).
להלן הסוגות המרכזיות לחלופות בדרכי ה.ל.ה.:
במסמך זה יוצגו המסגרות הקיימות המאפשרות הרחבה של שימוש בסוגות הנ"ל לבחינות הבגרות מעבר לפרקי הבחירה בתוכנית הלימודים. להלן המסגרות הקיימות:
למידה בדרך החקר הממירה היבחנות במקצוע חובה – 2 יחידות לימוד (פיילוט חקר)
עבודות גמר בהיקף 5 יחידות לימוד
למידה בדרך חקר בהיקפים שונים במסגרת תכניות לימודים ייחודיות
מסמך חלופות מרכזיות לתהליכי הוראה, למידה והערכה
מסמכים
שילוב המעורבות החברתית והערכה חלופית בתחומי הדעת
התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית בתחומי הדעת - מהלכה למעשה
מסמך חלופות מרכזיות לתהליכי הוראה, למידה והערכה
חלופות בהערכה - עקרונות ומאפיינים
עבודת חקר ומטלת ביצוע לפרקי הבחירה וההרחבה (30%): עקרונות, מאפיינם ומחוונים