דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

​ב"קיוון הנכון" - חדשנות פדגוגית בתחומי הדעת

​הכנס המקוון השנתי הרביעי של המזכירות הפדגוגית

 

הכנס המקוון השנתי הרביעי של המזכירות הפדגוגית התקיים ב​יום שלישי 14.5.19, ט' באייר תשע"ט.

השנה הכנס התמקד בשני צירים מרכזיים:

הציר הראשון כיוון זרקור על מגמות "פורצות דרך" בהוראה רב תחומית ובלמידה סביב רעיונות גדולים, המעלים שאלות  מהותיות על נושאים העומדים במוקד ההתעניינות בארץ ובעולם. הציר השני, חידד את המבט על חדשנות בכל תחומי הדעת ומתמקד בעשייה בשדה.

בכנס פגשנו מורים מובילים המתנסים בתהליכי פיתוח מקצועי מקוון וחדשני המביאים את התובנות שרכשו אל הכיתות. הם חלקו עמנו את המחשבות ואת התוצרים. שמענו על מגמות של חדשנות בהוראה-למידה-והערכה וסיירנו בחמש תערוכות של כרזות המבטאות תהליכים ומגמות של חדשנות באמצעות אינפוגרפיקה.
אנשי חינוך מהשדה ומהאקדמיה ואנשי המטה של משרד החינוך מצאו בכנס מגוון של מושבים מרתקים ונחשפו לרעיונות מזוויות שונות והתעדכנו במגמות חדשות שנרקמו בימים אלה.

סרטון פרומו לכנס "בקיוון הנכון" >

15:00 - 15:30 | למידה סביב רעיונות גדולים - רב תחומית

הצפיה במושבי הכנס תתאפשר בקרוב.


 


איך מטפחים השכלה הומניסטית בתיכון במאה ה-21? איך שוברים את גבולות הדיסציפלינה מבלי לאבד את לכידות הלמידה? איך מלמדים בדרך בינתחומיות? במפגש נציג תוכנית ייחודית שמנסה להשיב על השאלות האלה הלכה למעשה, ונשמע כיצד יוצרים מסגרת מלכדת ללמידה בינתחומית סביב מיומנויות משותפות ורעיונות גדולים. אם אתם מתעניינים בהשכלה הומניסטית ולא אוהבים להיות כבולים למסגרות – נשמח אם תצטרפו אלינו.

מוביל: ד"ר זאב אליצור


ד"ר זאב אליצור
חוקר, מרצה, מורה ומשמש כמדריך בתכניות ייחודיות במזכירות הפדגוגית
גדי איתי
מדריך באגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים



ד"ר מירי שליסל יו"ר המזכירות הפדגוגית בשיחה על מאפייני הלומדים, כוונות המלמדים והדרכים להגיע ללמידה מעמיקה בחטיבות הביניים.

מובילה: דליה פניג

יו"ר המזכירות הפדגוגית

 


יחידת הלימוד המקוונת "מפה לשם" עוסקת בסוגיית ההגירה העולמית והישראלית בראיה רב תחומית תוך שילוב נקודות מבט מתחומי: היסטוריה, אזרחות וגאוגרפיה. במושב זה יציגו שני מורים המתנסים בהוראת היחידה את דרכי ההוראה שפיתחו וישתפו באופן שבו היחידה מנגישה את נושא ההגירה לתלמידים והופכת אותו לרלבנטי עבורם וכל זאת באמצעים טכנולוגיים חדשניים המותאמים לעידן הנוכחי.

מובילה: שושי יצחקי 


אבירן שדה פישר
מורה לגיאוגרפיה בבית ספר תיכונט ע"ש אלתרמן
לאה ויינברגר
מורה להיסטוריה ולאזרחות במקיף יג בראשון לציון ומדריכה ארצית להיסטוריה בחטיבת הביניים

 


פרויקט "גשר לקשר - جسرنا للتّواصل", הוא מודל הוראה-למידה בינתחומי משותף לשני בתי ספר, אחד מהמגזר הדרוזי והשני מהמגזר היהודי. הפרויקט הינו תלת שנתי (י'-י"ב) ומתקיים במספר צמדים של בתי ספר ברחבי הארץ. מטרתו הסרת מחסומי השפה הערבית, הכרת התרבויות וחיזוק הרגשת השייכות לשפה הערבית שמזמנת למידה רב תחומית: היסטוריה, מורשות, אמנויות ,ידיעת הארץ ושל"ח.

מובילה: בושרא עלו משילח


לובנא עאמר
מורה לשפה ערבית, מרכזת מקצוע בתיכון פקיעין, מדריכה בצפון לשפה ערבית
זהבית דבס
מדריכה מחוזית לשפה ערבית במגזר היהודי במחוז מרכז, רכזת ערבית בתיכון א' לאמנויות בתל אביב







15:30 - 16:00 | לומדים אחרת - חדשנות בלמידה

הצפיה במושבי הכנס תתאפשר בקרוב.



כיצד ניתן לקיים שיעור פורה, רלוונטי, עתיר שיח וחשיבה? במושב זה נציג עקרונות ודגמי הוראה בתנ"ך, הנותנים מענה לחוק ההכלה וההשתלבות.

מוביל: יהודה טרופר

רכז ארצי להוראת התנ"ך, מרצה ומדריך מורים

 

חשבתם על הבוגרים של 2030 ? ובכן, הם נכנסו זה עתה למערכת החינוך וייצאו ממנה לתוך עולם שקצב השינויים בו מהיר ומואץ, עולם שונה במהותו בכל תחום עליו אנו יכולים לחשוב. במפגש נציג את המיומנויות, הכישורים והערכים שיידרשו מבוגרי 2030 ונלווה בדוגמאות מהשטח שימחישו את הנאמר. הצטרפו אלינו למפגש מעורר מחשבה על תפקידנו במערכת החינוך, בהכנת הבוגר לעולם העתידי.


רונית שוחט
ממונה פיתוח והערכה של תוכניות לימודים, אגף א' לפיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית
עדה רוזנברג
אחראית תחום חינוך לחשיבה וחקר, אגף א' לפיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית

 

המעבר של בחינות הבגרות לעולם דיגיטלי, אינטראקטיבי ועתיר מדיה מזמן אפשרויות חדשות למורים בתהליכי ההערכה, הלמידה וההוראה. במושב זה נציג את ה-MyTestbox, כלי חינמי למורים מבית מטח לכתיבת בחינות עתירות מדיה ודוגמאות של פיתוחים חדשים מתחומי הדעת של כימיה והיסטוריה.

מובילה: עדינה שיינפלד


ענת פלדנקרייז
מורה ורכזת כימיה בתיכון דרור ומדריכה ארצית
עמוס רבן
מדריך ארצי בהיסטוריה דיגיטלית, מורה להיסטוריה ואזרחות בליידי דייויס תל אביב, מרצה ומדריך פדגוגי בסמינר הקיבוצים

 

כיצד המורה יכול להנגיש את האוניברסיטה לכל תלמיד בחטיבה העליונה? בעולם בו הידע נגיש וזמין לכל דורש באינטרנט, וקורסים אקדמיים עם מיטב המרצים מהאוניברסיטאות היוקרתיות זמינים ברשת לכל אדם, שילוב קורסים אקדמיים מקוונים (MOOC) בלמידה נדמה כמו צעד מתבקש. אולם, התקדמות זו דורשת שינוי פדגוגי תפיסתי ומעשי מן המורה. כיצד השינוי קורה בשטח? כיצד מתמודדים המורים והתלמידים עם שינוי כל כך מהותי במבנה הכיתה ובאופן הלמידה? על כך תשמעו ממורים המתנסים השנה ב"תיכון האקדמי המקוון".

מוביל: יובל שרייבמן


רננה דרומר
מפתחת ומדריכת השתלמות מורים המשלבים קורסי mooc בהוראה בבית הספר
גישרמו אולמר
מורה לכלכלה ולמנהל עסקים בתיכון "הראשונים", הרצליה



 

מה הפוטנציאל הגלום במשחקים בלמידה? איך הופכים משחק למסע חקר? במושב זה נכיר מגוון אפשרויות לשימוש במשחק Naraview להוראה בכיתה כטריגר ללמידה ולרכישת מיומנויות רלוונטיות עבור הלומדים שלנו.

מובילה: אפי וישניצקי לוי

יזם חינוכי ומייסד שותף של Naraview - משחק ניווט קבוצתי בין ערכים בוויקיפדיה. מפתח הדרכה בצוות פיתוח מקצועי אונליין במט"ח

 

פלטפורמת אתרי WIX מאפשרת לנו לבנות סביבות מותאמות אישית לצרכי הוראה, למידה והערכה. נציע ונדגים כיצד כל אחד יכול ליצור סביבת למידה המשלבת חשיבה יצירתית, פונקציונלית, אינטראקטיבית וממוקדת מטרה.

מובילה: ענת קלדרון


נדב שמגר
מדריך ארצי לתקשוב וסייבר גיאוגרפי ב"גאוגרפיה - אדם וסביבה", רכז פדגוגי, מחנך ומורה בגימנסיה הריאלית, מקיף א' ראשון לציון. מפתח ומנחה אוריינות דיגיטלית
מיטל אברהמס
מנחה השתלמויות "פדגוגיה בעידן החדש בערבית למגזר היהודי", מורה לערבית ורכזת המקצוע. מדריכה ארצית בערבית בתחום התקשוב

 

השימוש בטכנולוגיה מוביל לשינויים במבנה המוח ובצורת החשיבה וההתנהגות של התלמידים שלנו. במושב זה נחשוף אתכם לשינויים הללו, נבין שגם אנו המורים חווים אותם. ננסה להבין באיזה אופן נוכל להתאים את ההוראה לצורת הלמידה המשתנה של התלמידים. באמצעות דוגמאות מתחום המתמטיקה והמחול נראה כיצד נוכל 'לרתום' את הטכנולוגיה כדי להתאים את הלמידה וההערכה לתלמידים, כיצד להפוך את הלמידה לפרסונלית יותר ומותאמת לתלמיד.

מובילה: שירי לילוס


שירי לילוס
מורה למוזיקה ותולדות המחול במגמת המחול בתיכון "קציר", ברחובות. מפתחת ומנחה השתלמויות בתחום המחול
ורד בן עמי
רכזת ומורה למתמטיקה באורט חצור הגלילית. מפתחת השתלמויות בנושא תקשוב וחדשנות בהוראת המתמטיקה

 

הרצאה בשפה הערבית. כיצד מטפחים פרסונליזציה בחינוך באמצעות מערכת ניהול למידה וכלים דיגיטליים? דוגמאות מתחום המתמטיקה והוראת השפה הערבית.
كيف نعزّز التعلّم الموجّه ذاتيّا، من خلال منظومة إدارة التعلّم وأدوات رقميّة؟ نماذج من مجال الرياضيّات واللغة العربيّة.

מובילים: אליאס נג'אר, איימן זועבי


פאתנה מרג'יה
מדריכה ארצית למתמטיקה בחטיבת הביניים במגזר הערבי
סוהא רואשדה
מדריכה ארצית למתמטיקה בחטיבה העליונה במגזר הערבי

16:00 - 16:30 | חדשנות בפיתוח מקצועי

הצפיה במושבי הכנס תתאפשר בקרוב.


 

איך מכשירים תלמידים לעולם של Long life learning? במזכירות הפדגוגית מפתחים קורסים לפיתוח מקצועי של מורים במודל המיקרו קרדיטציה. המורים עוברים "מסע" הכולל 4 מהפיכות תפישתיות לעומת הפיתוח המקצועי המסורתי. מורים שעוברים את המסע רוכשים כלים להוביל את תלמידיהם ללמידה המשלבת את המיומנויות הדרושות לבוגרים במאה ה- 21.

מובילה: דליה פניג


דליה פניג
סגנית יו''ר המזכירות הפדגוגית ומנהלת אגף א' פיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית
ד"ר טל ווייס
מדריכה ארצית באגף א' לפיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית. מרצה במכללת לוינסקי ורכזת מגמת המוזיקה בתיכון רמות ים במכמורת


המושב יעסוק בדגם חדשני של פיתוח מקצועי שהושק השנה בתנ"ך ממלכתי; "ורוח נכון חדש בקרבי - השתלמות בהתאמה אישית". ההשתלמות הקפיצה את מספר המשתלמים השנה פי ארבע, והתגובות נלהבות.

מדריכה ארצית, אחראית פיתוח מקצועי בתנ"ך ממלכתי ומדריכה באגף א' לפיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית. מורה בבית הספר הדמוקרטי בכפר סבא

 

האם הערכת עמיתים ותמיכת עמיתים נועדו כדי לחסוך משאבים? גם אם התשובה היא חיובית, תרומתם של אלה כמאיצי למידה וכמיומנויות הדרושות לתלמיד ולמורה חיונית בעידן הנוכחי. במושב זה תוצג התפיסה התיאורטית של הערכת עמיתים תוך שימוש בדוגמאות מתחומי דעת. וכן יוצגו: מודל מקוון לתמיכת עמיתים במורים המשלבים לראשונה גישת חקר בפיזיקה ותהליך פיתוח מחוון להערכה מתמשכת ומסכמת של פרויקטים.
מובילה: עדה רוזנברג



ערן ציובן
ראש צוות פיתוח הדרכה אונליין ויועץ למערכות טכנולוגיות במט"ח. בעל MA במדיניות ציבורית, בוגר תכנית "חותם"
ד"ר זהורית קאפח
מורה לפיזיקה בתיכון אלון רמה"ש, מנחת השתלמויות לשילוב גישה חוקרת בפיזיקה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. מדריכה ארצית חקר, אגף א' לפיתוח פדגוגי, המזכירות הפדגוגית.

 

במושב זה נכיר פנים שונות לשימוש בסרטונים בהוראה. בתחום ההיסטוריה בחמ"ד. נכיר את תוכנית הלימודים החדשה, בה סרטונים ושירים עומדים כגוף הידע המרכזי. בתחום ספרות עברית במגזר הערבי נחשף לתוצרים מהשתלמות "שילוב סרטונים בחינוך" בה המורה יוצר סרטונים כאמצעי להעביר את גוף הידע בצורה מיטבית.

מובילה: שירי לילוס


נאדרה חטיב
מורה לספרות עברית בבית ספר אורט חלמי בעכו ומנחת קורס שילוב סרטונים בחינוך
בלהה גליקסברג
מפמ"ר היסטוריה ומפ"א אזרחות בחינוך הממלכתי דתי




 

כיצד מיישמים את חוק ההכלה והשתלבות בכיתות? מורים מספרים על התמודדות עם אתגרי ההוראה בכיתות ההטרוגניות בתחומי דעת שונים.

מובילה: אביגיל שושן


פז כרמל
דוקטורנט למדע המדינה באוניברסיטת בר אילן. מרצה במכללת דוד ילין ומורה לאזרחות ומדעי החברה במכינת העיוורים בירושלים
אריאל שרלו
מורה לתושב"ע ותנ"ך בישיבה התיכונית חיספין


הרצאה בשפה האנגלית. בהרצאה תינתן סקירה על הצורך בפיתוח מקצועי מותאם לדיסציפלינת הוראת האנגלית בישראל, על שילוב הפיתוח המקצועי בהכשרת מורים מקוונת ויוצגו שתי דוגמאות מקורסים מקוונים במודל מיקרו קרדיטציה.

מפמ"ר אנגלית


  

16:30 - 17:00 | אינפוגרפיקה - חדשנות בתחומי הדעת, סיורים מונחים ב- 5 תערוכות

במושבים אלה פתחנו צוהר אל האינפוגרפיקה (הצגה חזותית של מידע) בעולם החינוך ולמדנו באמצעותה על החדשנות בתחומי הדעת. בכל מושב התקיים סיור מונחה שהתמקד בתערוכה אחת שהציגה כרזות מתחומי דעת שונים.

הנחיות להצבעה בתחרויות הכרזות

באתר מוצגות 5 תערוכות. בכל תערוכה 2 כרזות יזכו בפרסים יקרי ערך. בחירת הכרזות המנצחות מושפעת מהצבעת הגולשים והחלטה של וועדת שיפוט מקצועית. בכל תערוכה ניתן היה להצביע לכרזה אחת בלבד. התערוכות נפתחו לצפייה והצבעה ב- 13.5.19 ונסגרו למחרת יום הכנס, 15.5.19, בשעה 12:00. על מנת להיכנס לתערוכות, יש להשתמש במחשב בדפדפן כרום. ההצבעה התאפשרה לבעלי חשבון Gmail, או בטלפון  מספר:  09-7667955 בשעות  17:00-9:00.

תערוכה 1

מובילה: אפי וישניצקי לוי
מפמ"ר תיאטרון

תחומי הדעת: ספרדית, צרפתית, מחול, לימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה, מורשת דרוזית, עברית במגזר הדרוזי, תקשורת וקולנוע, חקלאות











תערוכה 2

מוביל: יובל סרי
מפמ"ר תרבות יהודית-ישראלית

תחומי הדעת: אנגלית, מתמטיקה יסודי, מתמטיקה על יסודי, חינוך לשוני - עברית יסודי, עברית על יסודי, חינוך גופני, מדע וטכנולוגיה לכל (מוט"ל)









תערוכה 3

מובילה: ד"ר אורנה בלומברגר
מ"מ מפמ"ר פיזיקה

תחומי הדעת: תרבות יהודית ישראלית, תנ"ך ממלכתי דתי, ערבית ועולם הערבים והאסלאם למגזר היהודי, דת האסלאם, ביולוגיה, אמנות חזותית, גיאוגרפיה אדם וסביבה












תערוכה 4

מובילה: סיגלית שושן
מפמ"ר ערבית ועולם הערבים והאסלאם במגזר היהודי

תחומי הדעת: ערבית למגזר הדרוזי, פיזיקה, תיאטרון, מחשבת ישראל ממלכתי דתי, היסטוריה ממלכתי דתי, כימיה, ספרות במגזר הערבי, מוזיקה









אלירז קראוז

תערוכה 5

מובילה: אלירז קראוז
מנהלת אגף חברה ורוח

תחומי הדעת: אזרחות, היסטוריה ממלכתי, מדעי הסביבה, תנ"ך ממלכתי, עברית למגזר הערבי, ספרות (ממלכתי וממלכתי דתי), ערבית למגזר הערבי, מדעי החברה










17:15 - 17:45 | הרצאת מליאה - "הבקרוב של העתיד הקרוב" - עדי יופה



ההרצאה לקחה אותנו אל העולם המשתנה והעתיד הנראה לעין ואל ה"חדשנות המשבשת" שאנו חווים בעשור האחרון. הוצגו המגמות שישפיעו על האופן שבו נחיה, נתנהג ונצרוך (כל דבר) בשנים הקרובות.
עדי יופה: טרנדולוגית ומומחית לעתידנות עסקית. עוסקת מעל לעשר שנים בניתוח וחיזוי טרנדים. במהלך שנים אלה, מעניקה שירותים לחברות ולארגונים הגדולים בישראל בכל הקשור למגמות עתידיות והשפעתן. עדי מחלוצות התחום בארץ ופועלת על פי המתודולוגיות המקובלות בעולם.












כנס בקיוון הנכון