
"התיכון האקדמי המקוון" צמח כתוכנית משותפת של המזכירות הפדגוגית ואוניברסיטת תל אביב ופועל בהצלחה החל משנת תשע"ט.
משנת הלימודים תשפ"א הצטרפה לתכנית גם האוניברסיטה העברית.
על התכנית
התכנית מבוססת על הוראת קורסי (Massive Open Online Courses ) MOOC -קורסים אקדמיים שמחולקים ליחידות קטנות של כעשר דקות וכוללים משימות.
הקורסים נלמדים במסגרת ההוראה בכיתות ומשולבים כחלק אינטגרלי בהוראת תחומי הדעת.
קיימות מספר מסגרות לשילוב הקורס האקדמי המקוון במערך הלימודים :
בכתה י' במסגרת "ההשכלה הכללית".
בלימודי מבוא למדעים בכיתה י'. ניתן לשלב קורסים אקדמיים בביולוגיה, בכימיה ובפיסיקה.
במסגרת החלק של ה- 30% מתוכנית הלימודים, שמוערך בהערכה בית ספרית, בשכבות י', י"א, י"ב. (בהיסטוריה, בפיסיקה ובפסיכולוגיה) על פי הנחיות מפמ"ר.
בכלכלה ובפסיכולוגיה - רק בתי ספר המלמדים מקצועות אלה בהיבחנות בית ספרית.
בביולוגיה ובכימיה - במסגרת ההוראה השוטפת של תכנית הלימודים העיונית (במסגרת ה-55%) המוערכת בהערכה חיצונית.
בביולוגיה ניתן לשלב גם בחלקים המעשיים (מעבדה וביוחקר).
מטרות התוכנית
הנגשת ההשכלה הגבוהה, באמצעות הקורסים האקדמיים לכלל התלמידים בכל הארץ, תתרום לתחושת מסוגלות אקדמית של הלומדים ותסייע לצמצום פערים בחברה.
קידום הלמידה האקדמית ההיברידית (המשלבת למידה מרחוק ולמידה פנים אל פנים ) תוביל להישגים לימודיים, המותאמים למאה ה-21, בדגש על מיומנויות הלומד.
מורים העוברים פיתוח מקצועי ומתנסים בהוראת קורס אקדמי מקוון רוכשים כלים ומיומנויות להוראה היברידית ומגוונת.
הכרה בלימודים
תלמידי התיכון יכירו את הלמידה באקדמיה ויוכלו לצבור נקודות זכות ללימודים אקדמיים עתידיים.
נקודות הזכות שיצברו תלמידים שיבחרו להיבחן בבחינות האקדמיות וכן קרדיטים נוספים שיינתנו על ידי האוניברסיטאות יוכרו בכל אוניברסיטת מחקר לפי הכללים של אותה אוניברסיטה ולפי כל מסלול לימודים ספציפי: אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית
פיתוח מקצועי למורים
ההצטרפות לתכנית מותנית בפיתוח מקצועי של המורים המלמדים קורס אקדמי מקוון.
פרטים נוספים וקישור להרשמה מפורסמים על ידי המפמ"רים באתר תחום הדעת ובאתר מטח.
מורות , מורים ותלמידה מספרים על הוראת הקורס
בתשפ"ב כלולים בתכנית הקורסים הבאים :
ביולוגיה: רבייה מינית ממולקולות עד פילים – פרופ' מיכאל ברנדייס האוניברסיטה העברית.
ביולוגיה: וירוסים איך מנצחים אותם? - פרופ' יונתן גרשוני
היסטוריה: תולדות העמים המוסלמים – משבטים לאימפריות - פרופ' מירי שפר-מוסנזון.
היסטוריה: נפילתה ועלייתה של ירושלים בהנחיית פרופ' עודד ליפשיץ.
היסטוריה: מבוא לתולדות השואה – בהנחיית פרופ' חוי דרייפוס וד"ר נעמה שיק
כלכלה: צמיחה כלכלית וצדק חלוקתי – פרופ' יורם מרגליות
פיזיקה: רעיונות מרכזיים בפיזיקה – פרופ' רון ליפשיץ
כימיה: ממה מורכב העולם: מבוא לכימיה כללית - ד"ר יוסי צפדיה
פסיכולוגיה: מבוא למדעי הפסיכולוגיה - פרופ' גלית יובל
שאלות והבהרות ניתן לפנות לשושי יצחקי, מדריכה ארצית, shoshiyi@education.gov.il
הערכת מחקר
המזכירות הפדגוגית פנתה לראמ"ה בבקשה ללוות את התוכנית באמצעות מחקר הערכה , בשלב ראשון ההערכה התמקדה במורים אשר השתתפו בפיתוח מקצועי לקראת הוראת התוכנית בתשע"ט.
בדוח ההערכה יוכלו למצוא עניין כל העוסקים בקידום הפדגוגיה בשכבות הבוגרות, בחיבורים בין אקדמיה לבתי ספר ובכל מי שמתעניין בניסיונות לחדשנות פדגוגית.
דו"ח הערכת מחקר ראמ"ה על התוכנית בשנת תשע"ט

הכנס השני של תכנית תיכון אקדמי מקוון
בחודש נובמבר 2019 קיימנו את הכנס השני של תכנית תיכון אקדמי מקוון -
התכנית ביוזמת יובל שרייבמן - מנכ"ל המרכז לחדשנות בלמידה TAU online ואוניברסיטת תא והמזכירות הפדגוגית בהובלת גב׳ דליה פניג - סגנית יו״ר המזכירות וראש אגף א' לפיתוח פדגוגי.
למעלה מ-200 מורים, ממג׳ד אל שמס ועד דימונה, הצטרפו לתכנית השנה והגיעו להשתתף בחגיגה של למידה אקדמית היברידית.
הצצנו אל מאחורי הקלעים של הפקת הקורסים של אוניברסיטת תא, שמענו מהמורות הנפלאות ליה סגל וד"ר סוהר ריחאני בשארת כיצד התכנית הציתה אש של למידה בעיני תלמידיהן והתרגשנו עד דמעות מדברי התלמידה תסאביח גזאוי מנצרת ששיתפה אותנו בהחלטתה להיות ווירולוגית בעקבות הקורס (היא קיבלה 100 בבחינה באוניברסיטה!).
התרגשנו במיוחד בחלק השני של הכנס בו ישבו המורים, עם המרצים של Tel Aviv University | אוניברסיטת תל-אביב, ודנו בתכני הקורס, באתגרים שיש לתלמידים, בחשיבות פיתוח מחשבה אקדמית, ראיה ביקורתית, למידה עצמית ועוד.
תודה ליובל ולכל צוות המרכז לחדשנות בלמידה על תרומתו הרבה לקירוב התיכון לאקדמיה, לרקטור האוניברסיטה פרו' ירון עוז ולמרצים של אוניברסיטת תל אביב על התמיכה והמחוייבת להשכלת התיכוניסטים והמורים.
ותודה לשותפים הנפלאים שלנו מטח וקמפוס למידה דיגיטלית .


