השירות הפסיכולוגי היישובי פועל על פי
מתווה (חוזר מנכ"ל: מתווה השירות הפסיכולוגי חינוכי) של השפ"ח בתחומים הבאים:
התערבות ברמת הפרט:
- איתור וליווי התפתחותי – מותאם גיל.
- אבחון והערכה בכלי הערכה סטנדרטיים.
- טיפול בילד, בהוריו ובמשפחתו (בעיות הסתגלות של ילדים, מצבי משבר וטראומה, לקויות למידה, בעיות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז).
התערבות מערכתית:
- אבחון וקידום תהליכים מערכתיים ארגוניים (כגון: שיפור אקלים חדר מורים, עבודה עם ועדי הורים ועוד).
- יעוץ למורים, מנהלים וגורמי חינוך וטיפול במערכת.
- טיפול והתערבות קבוצתית (ילדים,סגלי הוראה, הורים).
- התערבויות מניעתיות על סמך עקרונות ההתפתחות.
- התערבות במצבי לחץ חירום.
- תכנון ובצוע התערבויות לשיפור אקלים ומניעת אלימות במערכות החינוך ובקהילה.
- שותפות בועדות היגוי עירוניות וקהילתיות היוזמות מתכננות ומבצעות פרויקטים חינוכיים (בכל הקשור להיבטים הפסיכולוגיים).
- מעורבות בתהליכים שהוגדרו בחוק (ועדות השמה,ועדות שילוב, ועדות החלטה, מצבי חירום, ועדת מל"ח, אובדנות, טראומה, אלימות ופגיעה מינית).
יחודו ומרכזיותו של השרות הפסיכולוגי-חינוכי כשרות קהילתי
- שרות קהילתי בעל נגישות וזמינות לאוכלוסייה.
- ליווי מערכות החינוך לאורך זמן, ברצף הגילאים השונים.
- שירות ממוקד הורות ומשפחה
- התייחסות לפרט ולמערכת וליחסי הגומלין ביניהם.
- חיזוק שותפות: גן/בי"ס – משפחה – קהילה.
- נוכחות קבועה במערכת החינוך בכפיפות ניהולית חיצונית לשפ"ח.
- אופק רחב של שירותים ברמת פרט, קבוצה ומערכת.
- מודל עבודה גמיש בהתאם לצרכים ולסדרי העדיפויות תוך התחשבות במערך השירותים המקומי הקיים או החסר.
- ניהול מקרה (case management) אינטגרציה של המידע אודות הילד ממקורות המידע השונים, וניהול מתואם של התהליך הטיפולי.
- מידע פסיכולוגי הרלוונטי לעזרה לתלמיד שמור תחת כללי חיסיון בשפ"ח המקומי במשך שנות לימודיו (כפוף לחוק הפסיכולוגים ולכללי האתיקה).
כיצד פונים לשרות הפסיכולוגי החינוכי היישובי?
בדרך כלל הפנייה לפסיכולוג, הפועל במסגרות החינוך השונות, מגיעה באמצעות: הגננת / המורה / היועצת / גורם חינוכי וטיפולי אחר.
ניתן לפנות גם ישירות, טלפונית למזכירות השפ"ח.