
דבר המתאמת יו"ר ועדות זכאות ואפיון מחוזית - מירב רזניק
בשנת 2018 נחקק התיקון לחוק החינוך המיוחד. התיקון לחוק מלווה במהלך עומק חברתי-ערכי, שמטרתו הגברת הכלתם ושילובם של תלמידים שוני צרכים במערכת החינוך הרגילה.
פתיחת הזרועות והרחבת יכולת ההכלה של החברה בכלל ושל מערכת החינוך בפרט, מחייבים התמודדות עם אתגרים רבים. יישומו של יעד זה מושתת על ההכרה כי לכל אדם, באשר הוא אדם, צרכים מיוחדים, כישורים ייחודים ומוגבלויות שונות .
במערכת החינוך בישראל, כמו במערכות חינוך אחרות בעולם, לומדים תלמידים בעלי יכולות מגוונות וצרכים שונים.
המחויבות להכלתם ולהשתלבותם של תלמידים היא אתגר חשוב לצוותי ההוראה. מחויבות זו כרוכה בתפיסת עומק תודעתית ובהשקפה, שלפיה כל תלמיד זכאי ללמוד בקרב קהילתו הקרובה, ולחוות בה חיים משותפים לאורך כל שעות היום: במוסדות החינוך, בשעות הפנאי ובמבחר מסגרות, שמחוץ למוסדות החינוך. לצד זה, יש להטמיע את ההכרה, כי מענים שונים לתלמידים שונים מעניקים ערך מוסף לכל כיתה, ומקדמים את כולנו.
אנו סמוכים ובטוחים ביכולות כולנו להוביל את יישום החוק בהצלחה. המחוז מחויב להצלחתכם, ויעשה הכל על מנת להעניק לכם את מיטב הכלים להצלחה במשימתכם, ובהתמודדות למול האתגרים הרבים, הכרוכים במתווה זה.
במרחב/בלשונית האתר תוכלו למצוא מצגות, סרטונים , מסמכים וקישורים שימושיים לתהליך היישום בעבודתכם למול הצוותים בבתי הספר. כמו כן, בקישור לשאלות תוכלו לעלות שאלות שמעסיקות אתכם בנושא, ואנו נחזור אליכם עם תשובות (אם באופן ישיר או באמצעות מצגות המורכבות מהשאלות שעלו).
שנה טובה, מוצלחת ופורייה.
מירב רזניק.
שנה טובה, מוצלחת ופוריה.
מירב רזניק
meiravrez@education.gov.il
דבר מפקחת ההכלה וההשתלבות מחוזית ויו"ר וועדת זכאות ואפיון - מיכל פרנקל
החברה הישראלית כחברה רב תרבותית, המשופעת בקבוצות אוכלוסייה מגוונות ושונות זו מזו, נדרשת להתייחסות מעמיקה לנושא הכלת האחר ומתן מענה למגוון השונויות. יעד ההכלה מופיע כיעד מרכזי בתוכניות העבודה של המשרד החל משתנת תשע"ג , וזאת מתוך הכרה בו כערך מוביל.
מסגרות הלמידה במוסדות החינוכיים מורכבות מאוכלוסיות תלמידים בעלי אפיונים שונים ומגוון צרכים. לכל אחד מהם חוזקות, כמו גם מיומנויות וכישורים הדורשים טיפוח. מסגרות החינוך השונות פועלות להכיל כל תלמיד על צרכיו כחלק מאורח החיים המוסדי.
עם כניסתו של חוק החינוך המיוחד השנה, עומדת לפנינו שנה מאתגרת. הכלה חינוכית מדגישה את קבלת הפרט באשר הוא, באמצעות מתן מרחב ואפשרות להציג את צרכיו ולממש את יכולותיו, גם כשיכולות אלו שונות משל שאר העמיתים בקבוצת הגיל או בבית הספר.
אני מאמינה כי הפתיחות ללמידה והיכרות עם האחר, תקדם אותנו להיות החברה אליה אנו שואפים.
זמינה אליכם לכל שאלה והתלבטות.
שנה טובה,
מיכל פרנקל
Fmichal3@gmail.com
"כשמישהו לא עומד בקצב ההתקדמות של עמיתיו
אולי זה משום שהוא שומע מקצב של תוף אחר.
הניחו לו לצעוד לפי המנגינה שבאוזניו,
שונה או רחוקה ככל שתהיה."
הנרי דיוויד תורו