שם החווה: חווה לחינוך חקלאי וסביבתי חולון
יישוב: חולון
מצבת כ"א: מנהל, שמונה מורים, אב בית, מזכירה, עובד כללי, שני ש"ש, 6 מתנדבים.
רקע היסטורי:
חוות חולון הוקמה בשנת 1963 וחוגגת השנה 55 שנות פעילות. לאחר שנים רבות של פעילות במבנים ישנים ולא בטיחותיים, עברה בקיץ האחרון החווה שינוי ומבנים רבים (ביניהם חממות, מחסנים ואזורי למידה) עברו הריסה ופינוי. החווה מיועדת לתהליך בינוי.
חזון יעוד ותפיסה חינוכית של החווה:
החווה החקלאית הינה בית ספר ייחודי ללימודי החקלאות והסביבה באופן מעשי, חווייתי ובלתי אמצעי. החווה מאפשרת השגת מטרות ערכיות בד בבד עם רכישת ידע מדעי רחב. סביבת הלמידה הפתוחה והטבעית מזמנת גירויים, תופעות ותהליכים המתרחשים לעיני הילד המתבונן. כך ההפנמה של החומר "התיאורטי" הנלמד נעשית קלה יותר וברורה. התלמידים המגיעים לחווה יוצאים ממנה רוויים חוויות, הנאה ושמחה תוך הרחבת הדעת והידע.
התפיסה הפדגוגית- חינוכית:
לימוד בשיטות החקר המדעי- חקר, השוואה ותצפית- עריכת ניסוי על פי עקרונות מדעיים. איסוף נתונים ומעקב והסקת מסקנות…גירוי לשאלת שאלות המזמנות חקר- מתוך תופעות בשדה הנלמד.
איכות סביבה וחקלאות מקיימת- הטמעת הקיימות בקרב התלמידים בעיקר בסביבה העירונית. שמירה על משאבים, חיסכון המשאבים, מחזור… התלמידים מזהים ומבינים את מידת מעורבות האדם בטבע והשפעתו על הסביבה ל"חיוב ולשלילה". טיפוח מיומנות חשיבה וביקורתיות המובילים לשינוי יחסו אל הסביבה: שימוש מושכל במים, צמצום בחומרי הדברה, מחזור, קומפוסטציה.
טיפוח מיומנויות אישיות וחברתיות- במסגרת העבודה בחווה ניתנת הזדמנות ויכולת ביטוי לכל תלמיד- גם לחלש להתבטא ולהצטיין במיטבו. הזדמנות לשיתוף פעולה ולפיתוח עבודות צוות ושילוב תלמידים בעילי צרכים מיוחדים- בפעילות החווה.
מקומה של החווה ברשות ובקהילה:
החווה מהווה מרכיב חשוב ברשות ובקהילה בעיר חולון. מידי שבוע מגיעות לחווה 51 כיתות, ממגוון רחב של בתי ספר. החווה שותפה פעילה לפעילות לכיתות א' (זריעת חיטה וקציר) ובשבוע למידה מרוכז PBL כתחנה ראשונה (חווה חקלאית, מוזיאון העיצוב ואתר חירייה). כמו כן, החווה מהווה מרכז לפעילות אלו"ט במהלך שבוע הלימודים. כ1100- תלמידי העיר מגיעים מידי שבוע לפעילות ולמידה בחווה.
האוכלוסיות המגיעות לחווה. דגשים מיוחדים והתייחסות לאוכלוסיות מיוחדות.
האוכלוסיות המגיעות לחווה מגוונות. החל מחינוך רגיל, דרך חינוך מיוחד, מבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכון, מחינוך ממלכתי ומחינוך חרדי. החווה ערוכה לקבל את כל מגוון האוכלוסיות ולהתאים את המורים, תכנית הלימודים והפעילויות בחווה על פי הצורך. בנוסף, מגיעה לחווה קבוצת אתיופים מבוגרים העובדת את האדמה בגידולים מסורתיים.
ייחודיות החווה:
- חוות חולון מטפחת משק דבש (15 כוורות) ובעלת אישור מגדל רשמי ממועצת הדבש. החווה מייצרת דבש איכותי שמשווק לתמידי החווה. תלמידי החווה בונים את הכוורות, לומדים על דבורת הדבש ובעונת הרדייה שותפים לתהליך.
- החווה מקצה שטח זריעה לחיטה לתלמידי כיתה א' בעיר חולון. תלמידי העיר מגיעים בחודש נובמבר לזריעת החיטה וחוזרים בחג שבועות לקציר החיטה, לימוד על הנושא "מזרע לזרע", טחינת זרעי החיטה לקמח ואפיית פיתות .
- "בועה אקולוגית" המשמשת ככיתת לימוד בתוך סביבה אקולוגית, אקוופוניה (שילוב של בעלי חיים דגים וצמחים), המאפשרת הדגמה הלכה למעשה לתהליכי סימביוזה ושיתופי פעולה בטבע.
- גן ירק עשיר, אורגני לחלוטין בחלקו, המשמש למקום עבודה וטיפוח של התלמידים, הנהנים מהיבול שבו.
- ייצור הומוס ו"תה קומפוסט" מתולעים אדומות. בחווה חדר גידול לתולעים האדומות, אשר מפיקות חומרי דישון אורגניים לקרקע. בחווה אנו ממצים את נוזלי הקומפוסט ומדשנים בעזרתו את חלקות הגידול.
- ייצור קומפוסט מחומרים אורגניים. חומרי הפסולת האורגנית (ביתית ומשטחי החווה) מושלחים לערימת קומפוסט המתוחזקת על ידי תלמידי החווה. הערימה מייצרת קומפוסט לשימוש בערוגות הפוריות ובשטחי החווה לטיוב הקרקע ולשימוש חוזר בחומרי הפסולת.
- גן פרחים לפרחי נוי ובר. גן הפרחים גדל בחלקו מזרעים, חלקו משתילים וחלקו מפקעות. שלושה סוגים שונים של גידול. כך התלמידים חווים את צורות הגידול השונות. עם פריחת השדה התלמידים מסדרים זרים ומקבלים לביתם.
- מטעים ופרדס. בחווה מטע לעצי פרי שונים, מטע זיתים, מטע רימונים ופרדס פרי הדר. סוגי העצים השונים מניבים פרי לאורך השנה והתלמידים מתנסים באחזקת וטיפוח השדה, למידה על סוגי העצים השונים ועוד. היבול משמש להכנת שמן, מיצים וכו'.
- לימודי אורח חיים בריא - בחווה מתקיימת למידת כלכלת בית ע"י מורה לתחום. תלמידי החווה לומדים ומתנסים בבישול וברזי המטבח. משמעות האוכל בחיינו, תזונה נבונה וכו