להלן פירוט של ההתאמות הכלליות לתלמידים עם מוגבלויות במבחנים בית ספריים, במשימות הערכה ובמבדקים פנימיים בתחומי הדעת, מחולקים לפי מהות ההתאמה ודגשים בהתייחס לתחום הדעת.
ההתאמה |
מהות ההתאמה |
דגשים בהתייחס לתחומי דעת |
---|
הקראה | הקראת טקסטים, שאלות והוראות על ידי הבוחן. |
שפת אם: - הקראה
אינה מתאפשרת כאשר מעריכים
קריאה.
- הקראה של טקסט
מתאפשרת כאשר קיימים קשיי קריאה משמעותיים המקשים על הערכה של
הבנת הנקרא, וכשקיים פער בהבנה בין קריאה עצמית להקראה, לטובת הקראה. במצב זה מומלץ להעריך את ההבנה של טקסט מושמע כדי לקבל מידע לגבי ההבנה של הטקסט, למרות קשיי הקריאה. להליך ייחודי לשפת אם ראו בהנחיות למיצ"ב פנימי לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
ספרות ורבי מלל: - הקראה של הטקסט
מתאפשרת לצורך הערכה של הידע וההבנה של התלמיד ביחס לתוכן ולמושגים הקשורים לטקסט.
מתמטיקה: - הקראת שאלות מילוליות והוראות.
- הקראה של מספרים
מתאפשרת רק במקרים שבהם המהות הנבדקת
אינה זיהוי ושיום מספרים.
אנגלית: - הקראה מתאפשרת כאשר לא מעריכים קריאה, אלא הבנה של טקסט במקרים של קשיי קריאה משמעותיים (לתלמידים בבית ספר יסודי).
|
הכתבה
| הכתבת תשובות לבוחן - התאמה זו מתייחסת למגוון משימות כתיבה, לרבות כתיבת תשובות לשאלות.
- התאמה זו אינה רלוונטית לכבדי שמיעה ולחירשים.
|
שפת אם: - הכתבה
אינה מתאפשרת כאשר מעריכים רכיבי כתיבה, כגון עיצוב אותיות וארגון בדף.
- הערכה של כתיב נכון
מתאפשרת באמצעות איות בעל פה.
- הערכה של הבעה בכתב (חיבור טקסט)
מתאפשרת באמצעות הכתבה לבוחן, תוך התייחסות לכללים של כתיבת טקסט (תוכן, מבנה ולשון).
בכל תחומי הדעת (למעט מתמטיקה): - הכתבת התשובות על ידי התלמיד לבוחן
מתאפשרת כשקיימים קשיי כתיבה משמעותיים, כגון קשיים מוטוריים או דיסגרפיה עם קשיים משמעותיים, המקשים על הערכה של הידע והמיומנויות בתחומי הדעת.
- כאשר קיים פער בין כתיבה עצמית להכתבה לבוחן לטובת ההכתבה, וזאת לאחר שמוצו תהליכי התערבות בלמידה.
- תהליכי ההכתבה יתבצעו מילה במילה, תוך שמירה מדויקת על דברי התלמיד וללא התערבות, תיווך או הסבר.
מתמטיקה: - יש לאפשר הכתבה של תשובות מילוליות בלבד (ולא במספרים)
|
בחינה בעל פה | הערכת הידע באמצעות שיח בלבד בין הבוחן לתלמיד, הכולל שאלות ותשובות (ללא קריאה וכתיבה של התלמיד). במקרים מתאימים מומלץ לקיים תחילה היבחנות בכתב ולאפשר השלמה והרחבה של התשובות בעל פה. - התאמה זו אינה רלוונטית לכבדי שמיעה ולחירשים.
| התאמה זו ניתנת בכל תחומי הדעת, למעט במקרים הבאים: - התאמה זו
אינה מתאפשרת במקצועות המדויקים, כגון מתמטיקה ופיזיקה.
- התאמה זו
אינה מתאפשרת בשפת אם כאשר מעריכים קריאה.
|
התעלמות משגיאות כתיב | הערכת הידע לא תכלול התייחסות לתקינות הכתיב, אלא לידע ולמיומנויות המוערכות בלבד, משום חוסר הרלוונטיות של תקינות הכתיב למהות הנבדקת. | - התאמה זו
ניתנת בכל תחומי הדעת, אך
אינה מתאפשרת כאשר מעריכים איות כחלק מהערכה של מיומנויות שפת אם.
- התאמה זו
מתאפשרת כאשר מעריכים הבעה בכתב בהקשר של מבנה ותוכן הטקסט.
|
תוספת זמן | הארכת זמן (25%) ואפשרות להרחבת תוספת הזמן עד 50% לביצוע המשימה בהתאם לצורכי התלמיד. | התאמה זו
מתאפשרת בכל תחומי הדעת. |