כללי | חשוב לקיים את תהליכי ההערכה באווירה נינוחה ורגועה ובסביבה שקטה, תוך התייחסות לתלמידים הזקוקים לעזרה בהתארגנות, להרגעה ולעידוד ולעיתים אף לחלוקת אירוע הבחינה ליחידות זמן ולהפוגות קצרות בין יחידה ליחידה, כדי להתמודד עם המשימה או עם המבחן. |
|
ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז | הצוות החינוכי ישקול מתן התאמות מתוך ההתאמות הכלליות המפורטות כאן, באופן שאינו פוגע במהות הנבדקת, ובמידתיות שאינה מונעת למידה והתנסות. |
|
הפרעות
התנהגות | הצוות החינוכי ישקול מתן התאמות מתוך סך ההתאמות הכלליות המפורטות כאן, באופן שאינו פוגע במהות הנבדקת, ובמידתיות שאינה מונעת למידה והתנסות. |
|
מוגבלות שכלית התפתחותית | הצוות החינוכי ישקול מתן התאמות נוספות מעבר להתאמות הכלליות, כגון ניסוח פשוט של שאלות או פירוק השאלות לתתי שאלות, ללא שינוי תוכן הבחינה או פגיעה במהות הנבדקת, כחלק מהערכה פנימית ומעצבת. עם התקדמות התלמיד, בשכבת הגיל הבוגרת, יש להקפיד על הכנה של התלמידים והתמודדותם עם השאלות המקוריות של המבחן, כדי להוביל לתפקוד עצמאי ולעמידה בהישגים הנדרשים. |
|
כבדות שמיעה וחירשות | הצוות החינוכי ישקול מתן התאמות נוסף על ההתאמות הכלליות בהתאם להמלצת הצוות במרכז הטיפולי-חינוכי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים בכל חטיבות:
היבחנות בכיתה מונגשת או מותאמת אקוסטית. תוספת זמן של 15 דק' (25%) ליווי לצורך הסבר מילולי של השאלות במבחן. שימוש במערכת הגברה. כתיבה על הלוח של הוראות הניתנות בעל פה. פטור ממשימות שמע והכתבה יינתן לתלמידים עם ירידת שמיעה דו-צידית, החל מ-35 דציבלים (בכל תחומי הדעת) שינוי נוסח השאלה במידת הצורך.
|
אנגלית:
לתלמידים עם ירידת שמיעה דו-צידית, החל מ-35 דציבלים: - פטור מהבעה בעל פה (בחט"ב ובחט"ע).
- פטור מתרגילים של הבנת הנשמע
לתלמידים עם ירידת שמיעה דו-צידית של 35 דציבלים או ירידה חד-צידית. - הקראה חוזרת במבחני הבנת הנשמע.
|
כבדות ראייה ועיוורון
| הצוות החינוכי ישקול התאמות נוסף על ההתאמות הכלליות בהמלצת המורה התומכת לליקויי ראייה: - הגדלת השאלון או חוברת הבחינה
- הצגת המבחן לתלמיד בקובץ ממוחשב
- שימוש בטכנולוגיה מסייעת (כולל מבחן בשיטת ברייל)
- התאמות שנותן מורה מלווה:
הקראה של השאלות והכתבת תשובות למורה/לבוחן (מתחום הדעת). התאמה זו תינתן אם הטכנולוגיה המסייעת אינה מספקת. ליווי לצורך התארגנות במשימות מרכבות (איתור במילון, מפות, מעבדה). הסבר מילולי של טקסט חזותי (תמונה, איור, גרף).
להרחבה ראו
חוזר מנכ"ל
תשעד/12(א), 2014 - הנחיות ונהלים למוסדות החינוך בנושא הנגשות לתלמידים עיוורים וכבדי ראייה. |
שפת אם:
- התאמה זו
מתאפשרת כאשר מטרת ההערכה אינה הערכה של הקריאה.
- הכתבה תינתן במקרים של קשיים עקב המוגבלות בראייה.
מתמטיקה:
אנגלית: |
מוגבלות פיזית | הצוות החינוכי ישקול התאמות נוסף על ההתאמות הכלליות לתלמידים עם מוגבלות מוטורית ו/או קשיים בדיבור: - מתן חלופה טכנולוגית, כגון מחשב תקשורת; שימוש בדרכי סמלול והבעה הנהוגים בתהליכי ההוראה/למידה, כגון סמלים מוסכמים, הצבעה על תשובה.
- נוכחות איש צוות מוכר המכיר את דרכי התקשורת התומכת והחלופית שהותאמו לתלמיד.
|
מתמטיקה: - שרטוטים ודיאגרמות המאפשרים סימון על ידי התלמיד.
|
אוטיזם | הצוות החינוכי ישקול התאמות נוסף על ההתאמות הכלליות: - מתן אפשרות להפסקות לפרקי זמן קצובים במהלך המבחן
- נוכחות איש צוות מוכר לתלמיד בחדר הבחינה מהסיבות הבאות:
- סיוע לתלמיד בהגעה לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד לקראת המבחן, במהלך המבחן (הסבת תשומת הלב למבנה הבחינה והשאלות, וכן לזמן שנותר) ובהגשת המבחן.
- שימוש בדרכי תקשורת חלופית ותומכת, שהותאמו עבור התלמיד הנבחן.
- מקור לביטחון והנעה לאורך הבחינה באמצעות מילות עידוד ותמיכה.
- סיוע בגישור על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד.
|
|
הפרעות נפשיות | הצוות החינוכי ישקול התאמות נוסף על ההתאמות הכלליות: נוכחות איש צוות מוכר לתלמיד בחדר הבחינה לצורך: - מקור לביטחון ולהרגעה לאורך הבחינה באמצעות מילות עידוד, מיתון ותמיכה.
- סיוע בהתנהלות ובהתארגנות לקראת במהלך המבחן - מתן אפשרות להפסקות לפרקי זמן קצובים.
|
|