הגברת האמון לצד אכיפה ובקרה במערכת החינוך
משרד החינוך הציג ביום א', 19/10/2014 תכנית לשמירה על טוהר הבחינות.
התכנית תעמיק את האמון בבתי הספר ותצמצם את התופעות הפסולות של פגיעה בטוהר הבחינות.
שמירה על טוהר הבחינות יוצרת אמון במערכת החינוך ובתעודת הבגרות – חיזוק התרבות הערכית של אחריות הוגנות ויושרה.
יותר אוטונומיה – יורחב אמון המערכת בבתי ספר המקפידים על טוהר הבחינות. משרד החינוך ייבחן אפשרות שצוות המורים של בית הספר ישגיח על הבחינות.
בתי ספר שאינם מקפידים על טוהר הבחינות יידרשו לבצע את הבחינה מחוץ לכתליי המוסד החינוכי.
מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן: "היום אנחנו עושים צעד חשוב ונוסף בהעמקת התכנית הלאומית ל"למידה משמעותית". במסגרת התכנית, נעביר יותר ויותר סמכויות לבתי הספר. אנחנו מאמינים במנהלים, במורים ובתלמידים. אמון מחולל שינוי בכיתה ותורם לחיזוק מעמד המורה ולשיפור חוויית ההוראה. אין פירושו של מתן האמון והאוטונומיה כדי לפגוע בערכי היסוד, עליהם מושתת מערכת החינוך – ערכים של מוסר והוגנות. לא נאפשר ניצול לרעה של האמון ונפעל לטפל במלוא החומרה במקרים של פגיעה בטוהר הבחינות".
העמקת הלמידה הוגדרה כיעד מרכזי של ה"תכנית הלאומית ללמידה משמעותית", בה מודגשים חינוך לערכים, קידום חברה ערכית ומחויבות חברתית. במסגרת כך, משרד החינוך רואה חשיבות רבה בקידום תעודת הבגרות והגברת האכיפה על טוהר הבחינות. מדד טוהר הבחינות בוחן את מידת הצלחתו של בית הספר לחנך את תלמידיו להגינות, לאמינות, וליושר.
בהתאם לזאת, משרד החינוך יבצע במהלך השנה הקרובה, פיילוט רחב היקף של התכנית, שמטרתו הגברת האמון בבתי הספר והצוותים החינוכיים. המסר של שמירה על טוהר הבחינות יוצר אמון בתעודת הבגרות ומחזק את מעמדה. לעומת זאת, פגיעה בטוהר הבחינות מחבלת במהימנות הבחינה כמשקפת את ידיעותיו ויכולותיו של הנבחן וכן פוגעת באמון של המערכת האקדמית בבתי הספר התיכוניים בכלל ובציוני תעודת הבגרות בפרט.
במהלך הפיילוט, משרד החינוך יחלק את בתי הספר בארץ ל- 3 קטגוריות על פי אחוז המחברות הפסולות במבחנים קודמים. הפיילוט ייצא לדרך במועד בחינות הבגרות הקרובות, חורף תשע'ה. המתווה לפיילוט הוחלט על ידי משרד החינוך, אנשי אקדמיה ונציגות של מנהלי בתי ספר. מדובר במהלך הדרגתי שיוטמע בכלל מערכת החינוך בשנת הלימודים הבאה, בגרויות קיץ תשע'ו. משרד החינוך יפיץ חוזר מנכ"ל שיסדיר הנהלים וההנחיות בנושא.
-
בתי ספר ירוקים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא קטן מ- 1%. צבע ירוק מצביע על התנהלות תקינה – משרד החינוך יבחן אפשרות שבתי הספר שירצו בכך ואשר ימצאו ראויים, יוכלו לקבל אחריות ולמנות את צוות המורים בבית הספר להשגיח על בחינות הבגרות. הנושא ייבחן בפיילוט ויעשה תחת בקרה ופיקוח של הגורמים המקצועיים במשרד החינוך.
-
בתי ספר צהובים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא 1.1% עד 3% - בבתי ספר אלו הבחינות יתנהלו באמצעים טכנולוגיים או באמצעות נאמנים חיצוניים שימנה משרד החינוך ואשר יהיו אחראיים על ארגון ותפעול הבחינה וחלוקתה לתלמידים.
-
בתי ספר אדומים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא 3% ומעלה – בבתי ספר אלו בחינת הבגרות תתבצע במרכזי היבחנות מחוץ לכתליי בתי הספר. נציגי צוות בית הספר ילוו את התלמידים במרכזי ההיבחנות אך לא יוכלו להיכנס לכיתות בזמן הבחינה.
מדי שנה משרד החינוך מנהל רישום מדויק של מספר המחברות הפסולות ברמת בית ספר וכן רישום של אירועים בהם מעורבים גורמים מתוך בית הספר בהפרת טוהר הבחינות. הרישום מתקיים ביחס לכל אחד מבתי הספר, בכל סוגי הפיקוח ובכל המגזרים. נתונים מצטברים אלה (על פני שלוש השנים האחרונות) מספקים תמונה ברורה, המפלחת את בתי הספר ומדרגת אותם על פי מידת השמירה על טוהר הבחינות.
בתי הספר שיסומנו באחת מן הקטגוריות הנוגעות לאי עמידה בטוהר הבחינות יקבלו הודעה ממשרד החינוך ויידרשו להיערך בהתאם. כמו כן בתי הספר אלו יתבקשו להציג תכנית להתמודדות חינוכית ולפעילות ערכית של תלמידיהם וצוותי החינוך הפועלים בהם. בתי ספר אשר יוכיחו לאורך שנתיים (שני מועדי קיץ ושני מועדי חורף) שיפור בטוהר הבחינות, ויישום של פעולות חינוכיות למיגור התופעה ולהגברת התנהלות ערכית, יוכלו ליהנות מצורת הבחנות התואמת את דירוגם החדש בטוהר הבחינות.