לראשונה: כ-450 אלף תלמידים יתנדבו מדי שנה בחברה ובקהילה
החל משנת הלמודים תשע"ה, הזכאות לבגרות תותנה בשלוש שנים (י', יא' ו- יב') של מחויבות בקהילה ותרומה לחברה.
מקומות בהם יתנדבו התלמידים: גידולים חקלאיים, ניקיון חופים, טיפול בבעליי חיים, בתי אבות, מעונות יום, משטרה, מד"א, מכבי אש ועוד.
הפעילות הערכית תשולב גם בתכניות הלימודים בתיכון.
במסגרת יישום הלמידה המשמעותית במערכת החינוך, החל משנת הלימודים תשע'ה, הזכאות לבגרות תותנה בשלוש שנים (י', יא' ו- יב') של מחויבות בקהילה ותרומה לחברה. כל תלמיד יידרש גם למחויבות אישית וגם מחויבות קבוצתית.
מדובר בכ- 450 אלף תלמידים שמדי שנה יבצעו פעולות התנדבות מגוונות בחברה ובקהילה, במטרה לעודדם למודעות ערכית וסביבתית.
מטרת העל של התכנית
לטפח בוגר עצמאי, מעורב, אכפתי ואחראי הרואה במעורבות חברתית ערך ודרך חיים. בוגר המכיר ומכבד את תרבותו, עמו וזולתו. בוגר הנכון לקראת שירות משמעותי צבאי, לאומי ואזרחי ולקראת חיי אזרחות פעילה ויצרנית.
התנסות במעורבות חברתית מעצימה את תחושת הערך והמסוגלות העצמית של התלמיד. המעורבות תורמת לגיבוש זהות התלמיד ומסייעת לו להיות מודע לכישוריו, ולערכיו. תלמיד המסוגל לפעול באופן עצמאי ובשיתוף פעולה עם אחרים מתוך תחושת שייכות ואחריות לחברה ולמדינה.
דוגמאות להתנדבות
ההתנסות תהיה במקום ובתחום שבהם מתאפשרת פעילות רצופה לאורך השנה. הצוותים החינוכיים בבית הספר ובמקום ההתנסות יכשירו את התלמיד לתפקיד ויפעילו מערך תמיכה וליווי שיאפשר לתלמיד להתמודד עם המוטל עליו ולהתפתח במקום ההתנסות.
רכז מעורבות חברתית בית ספרי
על פי התכנית בכל בית ספר ימונה רכז שתפקידו יהיה ליצור קשר עם הגופים השונים ולאגד את כל הבקשות לסיוע של תלמידים. בתחילת כל שנה יתקיים פאנל שבו רכזי בתי הספר יוכלו להתעדכן על מגוון הפעילויות הערכיות השונות בתחומם, ובשיתוף התלמידים, יבחרו את המסלולים המתאימים להם, אישי וקבוצתי.
בנוסף המנהלים והתלמידים יוכלו ליזום פעולות התנדבות בהתאם לתפיסת עולמם ובתנאי שזה יקבל את אישורם של הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך.
שילוב המעורבות החברתית בתכני הלימוד בתיכון
-
כתה י' - "אני והקהילה" - היקף השעות הנדרש מצד התלמיד יעמוד על 60 שעות אישיות וכן עוד 30 שעות בקבוצה.
-
כתה י"א - "אני והחברה הישראלית" - התלמיד יידרש לפעילות בהיקף של 30 שעות אישיות ועוד 30 שעות בקבוצה.
-
כתה י"ב - "אני ומדינת ישראל" - התלמיד יידרש לקיים פעילות בהיקף של 30 שעות בקבוצה או לבד.
-
כיתה י' – יודגשו מושגים ונושאים הקשורים לקהילה: יודגש היותו של התלמיד חלק מהקהילה, המפתח את זהותו כמעורב בקהילה וכמגלה אחריות לנעשה בה.
-
בכיתות י"א –
י"ב - יילמדו מושגים ונושאים הקשורים לאופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית: רב תרבותיות – חברה אזרחית, מינהל ציבורי ועוד.
בכיתות אלה, הלמידה תתמקד בפיתוח המוטיבציה והמסוגלות של התלמידים לזהות צרכים בחברה הישראלית וליזום מענים להם.
הערכת התלמיד
הערכת התלמיד תיעשה על ידי המחנך ביום כל שנה על בסיס הנתונים שיתקבלו מהצוותים החינוכיים המלווים את ההתנסות. (אישור על היקף הנוכחות וחוות דעת על איכות הביצוע)