התכנית מהווה חלק מתהליכי התחדשות הלמידה ורפורמת המח"ר - היא כוללת: ידע, מיומנויות, דיון בערכים וגמישות פדגוגית
התוכנית מיועדת לכיתות ט' בחטיבות הביניים בכל המגזרים
בתום עבודה מקיפה, יסודית ומעמיקה משרד החינוך פרסום ביום שני ה-14 בנובמבר 2022, את תכנית הלימודים החדשה באזרחות לחטיבת הביניים. התכנית גובשה על ידי וועדת התכנית בסיועה של ועדת המקצוע באזרחות. מדובר בתכנית חדשנית וחלוצה אשר מתבססת על ידע, מיומנויות, דיון בערכים ובגמישות פדגוגית. כל אלה מהווים חלק מיסודות הרפורמה במקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח), שהושקה על ידי שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון ויצאה אל הדרך בראשית שנת הלימודים הנוכחית.
שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון: ״התוכנית החדשה באזרחות לחטיבות הביניים, ממשיכה את המהלך הנרחב שהתחלנו השנה בחטיבה העליונה של התחדשות תהליכי הלמידה במקצועות המורשת, החברה והרוח, התאמתם לדרכי הלמידה הרלוונטיות למאה ה-21 וחיזוקם והפיכתם למשמעותיים יותר בקרב התלמידים.
אופן הלימוד של התוכנית, לצד התכנים החשובים שהיא כוללת, יסייעו בפיתוח חשיבה ביקורתית ועצמאית אצל בוגרי מערכת החינוך, ויתרמו לעיצוב האזרח של המחר, אשר מעורב, משפיע ומעצב סדר יום חברתי ואזרחי- במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.״
מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר: "לאחר תקופה ארוכה מאד, יוצאת היום אל הדרך תכנית לימודים עדכנית, חדשנית וחלוצה. היא מהווה בשורה חשובה למערכת החינוך ולחברה הישראלית על כל גווניה. היא מעניקה לבוגר ידע, מיומנויות ומזמנת לו דיון בערכים, תוך עיסוק בדילמות מורכבות. היא מעודדת את התלמידים לגלות מעורבות אזרחית, לנקוט בפעולה, ולהביא לשינוי במציאות חייהם, באופן שישפיע על הקהילה, החברה והמדינה".
התכנית החדשה מחולקת לפרקי חובה ובחירה, כאשר הידע, המיומנויות והדיון בערכים שזורים לכל אורכם. נושאי החובה כוללים עיסוק במגילת העצמאות בהיותה מסמך מכונן של מדינת ישראל וכן במאפיינים היהודים ובעקרונות הדמוקרטים כפי שהם משתקפים בעבודה של רשויות השלטון בישראל. עוד היא עוסקת בשלטון המקומי, החברה בישראל, ההכרה בקבוצות השונות בישראל ובחינוך לאזרחות פעילה, יוזמת ותורמת לחברה ולמדינה.
נושאי הבחירה שבתכנית מגוונים ומאפשרים שיח פתוח בסוגיות מורכבות ומאתגרות, שכוללות, בין היתר, את מדינת ישראל והתפוצותk, המיעוטים בישראל, יחסי דת ומדינה, תקשורת ודמוקרטיה, הסכסוך הישראלי- ערבי, היבטים בינלאומיים וגלובליים, כלכלה, פוליטיקה ואזרחות והאבות המייסדים. פרק זה מאפשר למורה גמישות בבחירת הנושאים והעמקה בתכנים המגוונים שבהם.
התכנית מטפחת מיומנויות מגוונות ורבות, בהן חשיבה מסדר גבוה, יכולת להבחין בין עובדות לבין דעות, אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, מודעות חברתית, יכולת לגבש עמדה מנומקת ולהביע אותה, מסוגלות להכיל מגוון דעות, ויכולת חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית.
התכנית מהווה תשתית לקראת המשך הלימודים במקצוע זה בחטיבה העליונה, כאשר התלמיד ילך ויעמיק ילך וירחיב בנושאים.
בתכנית ניתן דגש בולט על דיון בערכים שמאפשרים למורה לפתוח בכיתה דיון נרחב ומעמיק בסוגיות חברתיות מורכבות, שמדינת ישראל מתמודדת עימן מיום הקמתה. כך למשל, בכיתות יוכלו לעסוק במגילת העצמאות בין חזון למציאות, עיצוב המרחב הציבורי תוך איזון בין צורכי הפרט והאינטרס הציבורי, יוזמה ותרומה מול אדישות ואי קבלת אחריות.
התכנית כוללת יחידות הוראה דיגיטליות, ומתפרסמת במלואה במרחב הפדגוגי בפורטל עובדי הוראה
לתוכנית הלימודים החדשה באזרחות