16/08/2015
תכנית לימודים חדשה בבתי הספר היסודיים
שר החינוך נפתלי בנט: "פרויקט כחול לבן הוא גם ערכי, גם חינוכי וגם מלמד על ערבות הדדית. כשאנחנו קונים כחול לבן אנחנו עוזרים לאבא של החבר שלנו או לאימא של התלמידה מהכיתה המקבילה, שבסוף יצליחו יותר בעסקיהם. אנחנו גם הופכים את התלמידים לצרכנים ולאזרחים חכמים ומעוצבים יותר".
תכנית חדשה של משרד החינוך בשיתוף מטה כחול לבן במשרד הכלכלה נועדה לעודד צריכת מוצרים
"כחול לבן" בבתי הספר היסודיים. במסגרתה יכירו התלמידים את התו של "מיוצר בישראל" ויבחינו בין מוצרים המיוצרים בישראל לבין מוצרים תוצרת חוץ. התלמידים יְפתחו מודעות לחשיבות שבצריכת מוצרי כחול לבן לכלכלת המדינה ולתעסוקת אזרחיה (הגדלת יצוא וצמצום יבוא, הרחבת מקומות תעסוקה, צמצום אבטלה וטיפוח גאווה לאומית). התלמידים יפעלו כשגרירים במשפחה, המשפיעים על קניית תוצרת ישראלית.
סגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית דליה פניג מדגישה כי בני הנוער כיום שותפים לקבלת החלטות במשפחה בתחום של צריכה שוטפת. אם הם ילמדו בדרכים חווייתיות ויפנימו את היקף ההשפעה של העדפת תוצרת הארץ על הכלכלה והחברה בישראל, יוכלו להוביל מהלך משמעותי בחברה הישראלית. זו למידה משמעותית במיטבה, למידה שיש בצִדה מעורבות חברתית.
מערכי השיעור בנושא
"כחול לבן" יהיו בעיקרם חווייתיים והתלמידים ישתתפו במגוון פעילויות העשרה ומשחק בנושא "העדפת תוצרת כחול לבן"\ כגון: המשחק "הלכתי לקניות וקניתי...." שבמהלכו יצטרכו התלמידים לזהות מוצרים ישראלים; משחקי טריוויה לחיזוק תחושת הגאווה הלאומית; "חפש את התו" שבאמצעותו יידעו התלמידים לזהות מוצרים ישראליים בשווקים השונים ויעודדו את משפחתם לרכשם ועוד.
כמו כן, התלמידים ילמדו למשל כי בישראל, הומצא הפטנט העולמי דיסק און קי, פותחו תכנות בתחום אבטחת מידע לשרתי מחשבים Fire Wall. בתחום הביטחוני פותחו מזל"טים, טנק המרכבה, כיפת ברזל וטכנולוגיות ייחודיות נוספות. נוסף על כך, בתחום החקלאות פותחו זנים חדשים, טכנולוגיות לחיסכון במים לצורכי השקיה כגון: טפטפות וקולטים סולריים. קיימות בישראל גם תעשיות מסורתיות כגון תעשיות מזון המשתמשות בטכנולוגיות מתקדמות. ישנה חשיבות רבה לעידוד צריכת מוצרים תוצרת הארץ: תרומה למאזן הכלכלי - הגדלת יצוא וצמצום יבוא, הרחבת מקומות תעסוקה, צמצום אבטלה וטיפוח גאווה לאומית.