לתת חמש - התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה שר החינוך נפתלי בנט, הנשיא לשעבר שמעון פרס וחברות ההיי-טק השיקו ב- 30 באוגוסט 2015 את התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה "לתת חמש" במסגרת התוכנית, בפעם הראשונה איפשר משרד החינוך לכל התיכונים בישראל ללמד לימודים מוגברים במתמטיקה, מתוך הקפדה על איכות אקדמית. היעד: להכפיל בתוך 4 שנים את מספר הלומדים 5 יח"ל ל- 18,000 תלמידים. יודגש כי מיד עם כניסתו לתפקיד הגדיר השר בנט את חיזוק לימודי המתמטיקה יעד אסטרטגי לאומי, מתוך הבנה כי פגיעה בלימודי המתמטיקה היא פגיעה בעצמתה ובביטחונה של מדינת ישראל. התוכנית המתוקצבת בסך 75 מיליון שקלים נועדה להציב את ישראל בחזית המתמטיקה בעולם. במשרד החינוך מדגישים כי עתידה של מדינת ישראל תלוי בפיתוח של הון אנושי איכותי. לימודי מתמטיקה מוגברים יוצרים את התשתית לחיזוק הכלכלה הישראלית ולהיותה מובילה עולמית בפיתוחים אקדמיים, תעשייתיים (היי-טק) וצבאיים (כיפת ברזל). עיקרי התוכנית ברמת בית הספר בפעם הראשונה יאפשר משרד החינוך לכל התיכונים ללמד 5 יח"ל במתמטיקה. בשנת הלימודים תשע"ו ייפתחו כ-100 מגמות לימוד חדשות ובסה"כ כ-700 תיכונים המגישים לבגרויות בישראל ילמדו 5 יח"ל במתמטיקה. בתוך 4 שנים יוכפל מספר הלומדים 5 יח"ל במתמטיקה ל-18,000 תלמידים. חדש! משרד החינוך יאפשר פתיחת מגמת לימוד המונה 6 תלמידים בלבד. מדובר בבתי ספר שבהם אין מגמת לימודים מוגברים במתמטיקה. בעבר התנאי לתקצוב פתיחת מגמה ל-5 יח"ל במתמטיקה היה 15 תלמידים בכיתה. המטרה היא שוויון הזדמנויות. מעתה גם בתי הספר בפריפריה יוכלו לפתוח מגמות ללימודים מוגברים במתמטיקה. מניעת נשירה מ-5 יח"ל במתמטיקה ל-4 יח"ל: משקיעים באופן פרטני בכל תלמיד ותלמיד במטרה לעודד מצוינות ולמנוע ירידה מ-5 יח"ל במתמטיקה ל-4 יח"ל. שוויון הזדמנויות: כל תלמיד שרוצה ויכול ייגש ל-5 יח"ל במתמטיקה בלי קשר למקום מגוריו. תוספת של 15,000 שעות הוראה ותגבור במתמטיקה: המשמעות היא למידה בקבוצות קטנות, יחס חם ואישי לתלמיד. כל תלמיד מתקדם לפי הקצב שלו ועל פי היעדים שהציב המורה. תוספת השעות תינתן לפי מדד הטיפוח של בית הספר. ככל שמדד הטיפוח שלו נמוך יותר, כך יקבל בית הספר יותר שעות. התיכון הווירטואלי יורחב לעוד 30 בתי ספר ובמתכונת זו ילמדו 80 בתי ספר. תוכנית הזדמנות שנייה: תוספת של עוד 10,000 שעות תגבור בקיץ. תוספת של כ-5,000 שעות תגבור לתלמידי כיתות ט' לקראת המעבר לכיתה י'. תוספת של כ-5,000 שעות תגבור לתלמידי כיתות י"א לקראת המעבר לכיתה י"ב. פתיחה של 20 כיתות מדעיות טכנולוגיות חדשות בחט"ב: כיתות אלו יצטרפו ל-250 הכיתות הפועלות בחט"ב ברחבי הארץ. במסגרת זו יקבלו הכיתות תוספת של 2 ש"ש ובחטיבה העליונה תוספת של 3 ש"ש. עיקרי התוכנית ברמת השבחת איכות ההוראה בתוך 4 שנים יוכפל מספר המורים המלמדים 5 יח"ל מתמטיקה מ-1,000 ל-2,000 מורים. משרד החינוך ישביח את איכות ההוראה וישקיע משאבים בהכשרה ובתמריץ להוראת מתמטיקה. השבחת ההכשרה וההסמכה של 200 מורים למתמטיקה: מדובר במורים המלמדים בפועל והכשרתם הנוכחית מותאמת ל-4 יח"ל בלבד. במסגרת ההכשרה החדשה יוסמכו ללמד ל-5 יח"ל. המורים יִלמדו במשך שנתיים באוניברסיטה כדי להרחיב את הידע המתמטי והפדגוגי ולהתאימו ל-5 יח"ל. הלימודים יהיו במימון משרד החינוך ובשותפות "קדימה מדע". "מועדון חמש": כ-20 מורים מובחרים יובילו 200 מורים בקהילות למידה. צוותי המורים יְפתחו מערכי למידה, יפיצו אותם וייצרו תשתית למידה רחבה ומשותפת לבתי הספר. כמו כן יטמיעו בקרב המורים את הרוח חדשה של התוכנית. סטודנטים למתמטיקה לתואר ראשון יקבלו מימון מלא של שכר הלימוד ומלגת קיום. בתמורה יתחייבו לחמש שנות הוראה לפחות בסיום התואר. המלגה תינתן ל-50 מורים בשנה למשך 5 שנים. שיתוף פעולה עם חברות היי-טק וחברות מובילות במשק מיסוד פורום ציבורי לאומי ללימודי המתמטיקה בשיתוף יוזמת 5 פי 2 הפורום ירכז את בכירי מערכת החינוך לצד בכירי התעשייה וההיי-טק וידון בדרכים לקידום המתמטיקה בישראל. גיוס של 500 אנשי היי-טק מצטיינים אשר יסייעו למורה וילוו את התלמידים לאורך כל שנת הלימודים. המורה ואיש ההיי-טק יעברו הכשרה מסודרת. המטרה להעשיר את הלמידה בכיתות באמצעות המומחיות והידע הנצבר בעולם ההיי-טק. שיתוף פעולה בין חברות היי-טק לבתי הספר חברות היי-טק מובילות, ובהן אינטל, סאנדיסק, מיקרוסופט ומארוול ישראל, יקיימו מפגשים עם בתי הספר ויעבירו לתלמידים הרצאות וסיורים על עולם ההיי-טק. הטמעה של תכניות חדשות וייחודיות תוך שילוב עזרים טכנולוגיים MOOC לראשונה, משרד החינוך מפתח קורסים מתוקשבים חינמיים להעשרת ההוראה ב-5 יח"ל במתמטיקה. הגדלת ההיצע של עזרי למידה טכנולוגיים וחינמיים (סרטונים, תרגולים, המחשות) לתלמידי ט'-י"ב. הגדלת הבונוס האקדמי ל-30 נקודות: החל משנת הלימודים תשע"ו יגדל הבונוס בעבור לימודים מוגברים במתמטיקה מ-25 נקודות ל-30 נקודות. תלמידי כיתות י"ב המצטיינים במתמטיקה יַחְנכו תלמידים מכיתה ט'. הפעילות תיעשה במסגרת המעורבות החברתית ותְזַכה את התלמידים בתעודת בגרות. פרויקט לאומי "חונך לכל תלמיד" (היי-טק, צבא, סטודנטים, שירות לאומי, גמלאים): אנשי היי-טק ילוו את התלמידים לאורך שנת הלימודים בבתי הספר ויערכו להם סיורים במפעלי ההיי-טק. למה כדאי ללמוד 5 יחידות במתמטיקה לימודים של 5 יחידות מצריכים מהתלמיד מחשבה יצירתית מחוץ לקופסה, עליו להתמודד עם אתגרים מחשבתיים ולפתור בעצמו בעיות. תלמיד שלומד במסלול של 5 יחידות לימוד רוכש כלים שיתרמו לו רבות בעתיד. תלמיד ששאף למצוינות בשנות התיכון – יש סיכוי גבוה יותר שימשיך לשאוף לאתגרים ולמצוינות בתחומים רבים נוספים גם אחר כך. כרטיס כניסה לעולם האקדמיה לימוד 5 יחידות במתמטיקה הוא מפתח למקצועות רבים באקדמיה, הוא מאפשר לתלמיד לבחור ממגוון גדול של מקצועות ומגדיל את סיכויי קבלתו לאקדמיה.מקצועות רבים באקדמיה מתבססים על הידע שנרכש ב-5 יחידות לימוד. תלמיד שלמד במסלול מוגבר נכנס לאקדמיה עם כישורים וידע שמאפשרים לו נקודת פתיחה טובה יותר ומוכנות גבוהה יותר לקראת הלימודים האקדמיים.סיכויי הקבלה של תלמיד שלמד 5 יחידות לימוד במתמטיקה גבוהים משמעותית מתלמידים שלמדו 4-3 יחידות.ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע על נכונותו לתמוך ביוזמת שר החינוך, נפתלי בנט להעלאת הבונוס הניתן לקבלה לאוניברסיטאות בגין לימודי 5 יחידות מתמטיקה. תלמידים שייבחנו ב- 5 יחידות לימוד יקבל בונוס מוגדל של 30 נקודות לפחות. החל מ- 70 ומעלה הציון יעמוד על 100 לפחות. הבונוס ב- 4 יח"ל לא ישתנה ויישאר 12.5 נקודות.גובה הבונוס הסופי יקבע על ידי כל אחת מהאוניברסיטאות מתוך כוונה לאפשר את מתן הבונוסים במתכונת החדשה מוקדם ככל האפשר. תנאי בסיסי להשתלבות בהיי-טק ובתעשייה עתירת הידע עולם ההיי-טק והתעשייה עתירת הידע הופכים להיות מקומות התעסוקה המרכזיים במשק העולמי ובמשק הישראלי בפרט. מוצריה של תעשיית ההיי-טק מהווים יותר מ-54% מהיצוא התעשייתי של ישראל ויותר מ-26% מכלל היצוא הישראלי. כיום ישנם מקצועות רבים הדורשים ידע במתמטיקה ובמדעים, וסף הדרישה בחברות רבות הוא לימוד 5 יחידות מתמטיקה בתיכון. תפקידים נחשקים בצבא (למשל מפתחי כיפת ברזל ולוחמי הסייבר) חייל מתגייס מגיע לתפקידים הנחשקים בצבא דרך איתור, כלומר, הוא אינו מתמיין ליחידה אלא מאתרים אותו אליה. בתפקידים אלו מחפשים מועמדים בעלי יכולות גבוהות, אינטליגנציה ומוח חריף, בעלי ידע בשפות זרות ומחשבה אנליטית. לימוד מתמטיקה במסלול מוגבר מעיד כי לתלמיד יכולות גבוהות וכי סיכויו להתקבל לתפקיד נחשק גבוהים יותר. שכר גבוה מהממוצע במשק על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסיימי 5 יחידות בגרות במתמטיקה משֹתכרים הרבה יותר גבוה בממוצע ממסיימי 3 ו-4 יחידות. ההכנסה החודשית הממוצעת גבוהה יותר וגם השכר הממוצע גבוה יותר לשעת עבודה לשכירים שסיימו 5 יחידות לימוד במתמטיקה. עידוד ערכים של התמדה, התמודדות עם קשיים, נחישות ושאיפה למצוינות לימודים של 5 יחידות מצריכים מהתלמיד מחשבה יצירתית מחוץ לקופסה, עליו להתמודד עם אתגרים מחשבתיים ולפתור בעצמו בעיות. תלמיד שלומד במסלול של 5 יחידות לימוד רוכש כלים שיתרמו לו רבות בעתיד. תלמיד ששאף למצוינות בשנות התיכון – יש סיכוי גבוה יותר שימשיך לשאוף לאתגרים ולמצוינות בתחומים רבים נוספים גם אחר כך. השותפים בהגשמת החזון הנשיא לשעבר שמעון פרס "מדינת ישראל התברכה בכישרונות המסוגלים להגיע לגבהים בלתי צפויים אך הם חייבים טיפוח. אסור להשלים עם מצב שבו במדינת ישראל ילדים שיכולים ללמוד חמש יחידות בגרות בבתי הספר לא יעשו זאת בשל מחסור באמצעים. גירעון כספי ניתן לתקן מאוחר יותר – גירעון חינוכי אינו ניתן לתיקון.ישראל היא סמל הסטארט-אפ ניישן, אך לא לעולם חוסן! סטארט-אפ ניישן אינו מהלך חד פעמי – לא ניתן לקנות מצוינות מדעית פעם אחת ודי. על מנת שנעמוד בתחרות הגלובלית אל מול השווקים הבין-לאומיים, המדינה חייבת להשקיע את המרב כדי לאפשר לתלמידיה מדע מהשורה הראשונה. מקצועות המדעים והטכנולוגיה נשענים על מתמטיקה, ולכן קידום הלימודים וחתירה נמרצת למצוינות מדעית הם הכרח קיומי ואינטרס עליון לעתידה של ישראל". שר החינוך נפתלי בנט (לשעבר) "הביטוי 'שוויון הזדמנויות' הופך היום מסִיסמה למציאות: נגמרו הימים שילד רצה לגשת לבגרות של חמש יחידות, אבל בשל מקום מגוריו הוא לא היה יכול. אין לתלמיד מאופקים פחות פוטנציאל מתלמיד מסביון, רק צריך שלא נעצור אותו. אז מהיום כבר לא נעצור אותו ונאפשר לו לעשות חמש יחידות במתמטיקה".עוד הוסיף השר בנט: "אני אומר באופן ברור: האיום של לימודי המתמטיקה הוא איום אסטרטגי, ולאיום אסטרטגי יש צורך בתכנית לאומית. אני יודע שיש הרבה שלא מסכימים אִתי בצורך בחיזוק המסיבי של המתמטיקה, אבל תפקידה של הנהגה הוא לקבוע יעדים לאומיים ולחתור אליהם בכל הכוח – ואנחנו נכפיל את מספר תלמידי היחידות בתוך ארבע שנים. בעֲברי הלא רחוק, כשהייתי בצבא ובהיי-טק הייתה תפיסה של או-או: או שאנחנו עושים משהו בשביל עצמנו על חשבון המדינה, או שאנחנו עושים משהו למדינה על חשבון עצמנו. אבל כאן זה גם וגם: בתכנית הלאומית למתמטיקה הילד גם יחזק את עתידו וגם יעזור לעתידה של מדינת ישראל. אני פונה היום לציבור בישראל, אחרי מאה ימים אני מסתכל לכם בעיניים ואומר: הבטחתי שנהיה ממשלת חינוך – וקיימתי. אנחנו פותחים את שנת הלימודים עם רפורמת הכיתה הקטנה בכיתות א', רפורמת הסייעת השנייה בגנים, תכנית הסיוע לבעלי צרכים מיוחדים ועכשיו עם התכנית הלאומית למתמטיקה. זאת הולכת להיות שנה טובה – שנת חינוך". מקסין פסברג, סגנית נשיא באינטל העולמית ומנכ"לית אינטל ישראל "במשך שנים מדינת ישראל העלתה על נס את ערך הלמידה והמצוינות. לא לחינם כוּנתה ישראל 'עם הספר'. והדבר התחזק עם הגעתן של העליות השונות לאורך השנים. חייבים להמשיך בכך. מדינת ישראל צריכה להיות אחראית לגורלה ולעתידה. הבסיס להצלחת מדינות הוא השקעה בתשתית ההון האנושי, בחינוך. אבני הבניין של העולם המודרני הן מתמטיקה ומדעים מדויקים, ואם לא נשקיע בדור חדש של מובילי טכנולוגיה, פשוט נישאר מאחור. ישראל צריכה יותר צעירים שלומדים מקצועות טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר, כדי שתוכל לעמוד בתחרות עם מדינות שמשקיעות משאבים ניכרים בנושא. הכפלת מספר לומדי המתמטיקה ברמה של 5 יחידות היא השלב הראשון והמתבקש בתהליך החשוב הזה שיבטיח שגם בשנים הבאות, ישראלים יימצאו בחזית הפיתוח הטכנולוגי העולמי". אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ וחבר ועד החינוך הלאומי "התכנית החדשה מבטאת קונצנזוס עמוק ורחב, אין פה שמאל וימין. כל מי שעיניו בראשו מבין שבבתי הספר יש תלמידות ותלמידים רבים שרוצים ויכולים להצטיין, וזו זכותם היסודית וחובתנו המוסרית להעניק להם הוראה איכותית, כזו שתאמין בהם, תתמוך בהם ותסייע להם להגיע להישגים גבוהים ולפתוח דלת לעתיד. אנחנו נרתמנו למהלך החשוב הזה, שאבן הראשה שלו היא המורים המעולים המכהנים בבתי הספר בארץ, כדי לאפשר למורים תנאי עבודה מקצועניים ולסייע להם להוביל יותר תלמידות ותלמידים למצוינות". שחר בר-אור, מנכ"ל סאנדיסק "במדינת ישראל יש מחסור חמור של כ-10,000 מהנדסים במקצועות ההיי-טק. בכל שנה המחסור גדל באלפי מהנדסים נוספים. ההיי-טק הישראלי לא יצליח לגדול ועשוי אף לקטון אם לא יהיו מספיק מהנדסים, מספיק מדענים ומגוון רחב יותר באוכלוסייה שישתתף בעשייה. לכולם יש הזכות הבסיסית להצטיין, ומדינת ישראל צריכה לתת לכל אזרחיה את התנאים וההזדמנות השווה להצטיין במקצועות המדע והטכנולוגיה". יוסי מיוחס, מנכ"ל מארוול ישראל "הניסיון של השנתיים האחרונות מעיד כי ניתן להפוך את מגמת הירידה בהיקף לימודי המתמטיקה והמדעים ולעלות על נתיב של צמיחה בהיקף ההשתתפות. ההרצאות של מהנדסים בפני בני נוער פותחות בפניהם צוהר לעולם הטכנולוגי והם מבינים שמתמטיקה היא הבסיס לעולמות הדיגיטליים שמרתקים אותם: רשתות חברתיות, אפליקציות וחוויות אחרות. הבנה זו מניעה אותם לחשוב על מקומם העתידי כתורמים להתפתחות העולם הדיגיטלי. המפתח המרכזי להצלחת המיזם הוא המשך שיתוף הפעולה ההדוק בין שלושת מגזרים: הממשלתי-הציבורי-הפרטי – שכל אחד מהם תורם את הידע והניסיון העשירים שלו למאמץ הלאומי". איציק תורג'מן, מנכ"ל קרן רש"י "אנו מברכים על הכרזת משרד החינוך, ונפעל לגיוס כל המשאבים העומדים לרשותנו לטובת מהלך לאומי זה בהובלת השר נפתלי בנט, על מנת לסייע לכמה שיותר תלמידים להגשים את הפוטנציאל הגלום בהם. אנו בקרן רש"י מאמינים כי הדרך להגברת הזיקה לתחום המדעים צריכה להתחיל בגיל הרך, על רצף הגילים עד להשכלה גבוהה. כראיה, הקרן משקיעה ופועלת במגוון פרויקטים ותכניות, בהן 'יוזמת 5 פי 2', לקידום המתמטיקה והמדעים בפריפריה החברתית והגאוגרפית. זאת מתוך שילוב כוחות עם משרד החינוך, משרד המדע, הרשויות המקומיות ושותפים פילנתרופיים מהארץ ומחו"ל אשר שותפים לתפיסה שמהלך זה יתרום לחוסנה החברתי והלאומי של מדינת ישראל". דפנה דור, מנכ"לית שיעור אחר ״תומכי ההוראה, המגיעים בהתנדבות מעולמות המדע, הטכנולוגיה והכלכלה, מביאים למערכת החינוך חיבור ייחודי של הלימודים לתעשייה, מגדילים את היחס לכל תלמיד בכיתה ומעוררים מוטיבציה ללימודי 5 יח״ל. שיתוף הפעולה עם המורים מעורר השראה וממחיש את הנכונות של מורים ומתנדבים לפעול במודל של שניים ביחד בכיתה". מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל ישראל "5פי2 היא דוגמה למיזם לאומי שבו שותפים משרד החינוך, המגזר השלישי, חברות היי-טק ויחידות מצה"ל. אין לי ספק שנראה את ההשפעה כבר בשנה הקרובות: בוגרי 5 יחידות שיזינו את הצבא והאקדמיה בעתיד הקרוב ואת כלכלת ישראל בעתיד". אבי גנון, מנכ"ל World ORT קדימה מדע בישראל "ההתגייסות המבורכת של מערכת החינוך וחברות ההיי-טק לפתרון הבעיה הלאומית בלימודי המתמטיקה היא רק ההתחלה. אנשי החינוך, האקדמיה והתעשייה בארץ ניצבים בפני משימה ארוכת טווח להצבת החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל בעשירייה הפותחת של מדינות ה-OECD. זוהי משימה שגבולותיה לא נגמרים בלימודי המתמטיקה, והמקצועות הבאים בתור הם הפיזיקה והכימיה שגם בהם יש מקום לשיפור. הענקת חינוך מדעי-טכנולוגי איכותי לילדי ישראל והטמעתו גם במערכות החינוך בפריפריה היא משימה לאומית ולא פחות מכך – היא הדרך היחידה לייצר נקודת פתיחה והזדמנויות שוות במטרה להביא לשינוי חברתי משמעותי ולצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז". זינוק של כ- 6,000 תלמידים הניגשים ל- 5 יח"ל ביום שלישי ה-7 ביוני 2016, בתיכון אורט בלוד פורסמו מספרי התלמידים אשר ניגשו השנה ל- 5 יחידות לימוד, עם תום מועד בחינות הבגרות במתמטיקה של מועד חורף וקיץ תשע"ו. נתוני המועדים מצביעים על זינוק של עוד כ- 6,000 תלמידים אשר נבחנו בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד (2,000 בשכבת יב' וכ- 4,000 בשכבת יא'). הגידול החד מצביע על כך שהמשרד עמד ביעד אשר הציב לעצמו בשנה הקודמת (12,500 תלמידים המסיימים יב'). העמידה ביעד זה מהווה צעד לקראת המעבר של ישראל מבית C בדירוג של ה- OECD לבית B. בכיתה יב' חל גידול של כ-2,000 תלמידים - 12,800 תלמידים ניגשו ל- 5 יח"ל בכיתה יא' חל גידול של כ- 4,000 תלמידים – כ- 15,800 תלמידים ניגשו ל- 5 יח"ל מהפך בפריפריה: נתיבות - גידול של 56%, ירוחם – 68%, רהט – 104%, שפרעם – 96% הערים הגדולות מתחזקות: ראשון לציון- גידול של 25%, ירושלים- 29%, תל אביב- 21%, חיפה – 23% מגזר לא יהודי: בשנתיים האחרונות נוספו עוד כ- 700 תלמידים ל- 5 יחידות שר החינוך נפתלי בנט: ״אחרי עשור של ירידה מסוכנת במתמטיקה ובמדעים, אני שמח היום לבשר: הפכנו את המגמה. בזכות המאמץ הכביר שלכם, חל השנה זינוק של 6000 תלמידים שניגשו למבחני הבגרות ב-5 יחידות מתמטיקה. אלפי תלמידים אלה מאופקים, מלוד, מרהט ומכל רחבי הארץ התאמצו, השקיעו והוכיחו לעצמם שהם מסוגלים להכל. אנחנו לא מוותרים על אף ילד ולא מוותרים לאף ילד". "קירוב הפריפריה למרכז הוא לא רק באמצעות רכבות – הוא באמצעות משוואות. המהפך במתמטיקה יביא את זוכה פרס הנובל הבא מדימונה, את המהנדסת הבאה מרהט ואת ממציא כיפת הברזל הבא מקרית שמונה. נגמר העידן שבו ויתרנו על ילדים שרצו לעשות בגרות של חמש יחידות רק בגלל תפיסה נוראית שאינטליגנציה היא עניין של גאוגרפיה. בכלל, כמו שאמרו לנו שזה לא אפשרי להגדיל את מספר תלמידי חמש היחידות והוכחנו שזה אפשרי, כך גם כל ילד שרואה אותנו עכשיו ילמד שכל מה שהוא רוצה להיות, הוא יוכל להיות. אם זה במתמטיקה, אם זה בהיסטוריה ואם זה במחול. השמים הגבול, ואנחנו רק הענקנו לתלמידים כנפיים". המהפך הגדול חל בעיקר בפריפריה, כאשר ישובים רבים רשמו גידול של עשרות אחוזים במספר התלמידים הלומדים לימודים מוגברים במתמטיקה בכיתות יא' ו- יב'. בין היישובים: נתיבות - גידול של 56%, שפרעם – 96%, בית שאן – 31%, רהט 104% . במגזר הלא יהודי חל בשנתיים האחרונות גידול של כ- 700 תלמידים הניגשים ל- 5 יח"ל במתמטיקה בשכבות יא' ו- יב' 2014 2015 2016 יב' 1,365 1,476 1,667 יא' 1,788 1,800 2,159 סה"כ 3,153 3,276 3,826 במשרד החינוך מציינים, כי במסגרת התוכנית שמוביל שר החינוך, נפתלי בנט לחיזוק לימודי המדעים, בדגש על המתמטיקה גובשה תוכנית עבודה מסודרת ומקיפה לרבות יצירת מעטפת חינוכית ורגשית בעבור התלמידים. המעטפת נועדה ליצור ליווי צמוד של התלמידים במטרה לאפשר להם להשקיע ולהתמיד במסגרת ולא לנשור ממנה. סקירת הפעולות שמשרד החינוך יזם במהלך השנה האחרונה (תשע'ו) כדי לחזק את לימודי המתמטיקה: התוכנית מתוקצבת בסך 75 מיליון שקלים בשנה. השנה (תשע'ו) נפתחו כ- 100 מגמות לימוד חדשות ל- 5 יח"ל במתמטיקה. לראשונה, משרד החינוך אפשר פתיחת מגמת לימוד המונה 6 תלמידים בלבד. בעבר התנאי לתקצוב פתיחת מגמה ל- 5 יח"ל במתמטיקה היה 15 תלמידים בכיתה. לראשונה, משרד החינוך מעניק "רשת ביטחון" - תלמיד שלא השיג ציון עובר ב-5 יח"ל (בשקלול שתי הבחינות והציון הסופי), התלמיד יקבל תוספת של 20 נקודות ויעבור את הבחינה ב-4 יח"ל. דבר זה יבטיח עבורו כרטיס כניסה לעולם המדעים באקדמיה. מדובר בעיקר בתלמידים שמתלבטים בין 5 יח"ל ל-4 יח"ל ומתוך שיקולי כדאיות ודאגה לעתידם חלקם בחרו "לרדת" ל-4 יח"ל. הגדלת הבונוס – כל תלמיד שייבחן ב-5 יח"ל מתמטיקה יזכה ב-35 נקודות בונוס בחישוב הציון בקבלה לאוניברסיטאות. בעבר הבונוס היה 25 נקודות. התיכון הווירטואלי הורחב לעוד 30 בתי ספר ובסה"כ למדו 80 בתי ספר במתכונת זו. תוספת של כ- 2,000 שעות לימוד במתמטיקה לתלמידי התיכון - המשמעות: יותר מענה פרטני ולמידה בקבוצות קטנות. הרחבת הסמכה למורים – 150 מורים שלימדו 4 יח"ל במתמטיקה עברו במהלך השנה הכשרה באוניברסיטאות ללימוד 5 יח"ל במתמטיקה (ההסמכה נמשכת כשנתיים) גיוס של מאות אנשי היי טק ואנשי מדע מצטיינים – אנשים אלה סייעו למורה וליוו את התלמידים לאורך כל שנת הלימודים. שיתוף פעולה בין חברות היי-טק לבתי הספר - חברות הייטק מובילות קיימו מפגשים עם בתי הספר והעבירו לתלמידים הרצאות וסיורים בנושא עולם ההיי טק. לצד הפעולות הנעשות בתיכון, המשרד פועל בחטיבות הביניים כדי להגדיל את עתודת התלמידים אשר ישתלבו במסגרת התיכון במסלול של 5 יחידות לימוד. בהתאם לזאת, המשרד הקצה תוספת של 3,000 שעות לתלמידי כיתות ט' הלומדים בהקבצות הגבוהות ונזקקים לתמיכה של פערים לימודיים. לקראת המעבר בין כיתה ט' לכיתה י' יפתחו מכינות קיץ בכ- 500 בתי ספר בהם קיימים פערים לימודיים. פעולות אלו נועדו ליצור רצף אחד מהיסודי ועד התיכון הן בתחום הכשרת המורים והן ביצירה של עתודת תלמידים אשר יוכלו ללמוד בעתיד ברמה של 5 יחידות לימוד. במשרד מציינים, כי יצירת הרצף תחולל שינוי בתחום הוראת המתמטיקה במערכת החינוך במהלך השנים הבאות. בשנת הלימודים תשע"ז הוצג זינוק של כ- 4,000 תלמידי י"ב הלומדים 5 יח"ל במתמטיקהמאז 2012 כמעט והוכפל מספר הניגשים ל-5 יחידות בכיתה י"ב16,644 תלמידי כיתה י"ב למדו בשנת הלימודים תשע"ז ברמה של 5 יח"ל במתמטיקה. מדובר בגידול של כ- 4,000 תלמידים לעומת תשע"ו (12,864 תלמידים). זהו הישג משמעותי, בעיקר לאור העובדה שמשרד החינוך עבר את היעד אשר הציב לעצמו לשנת הלימודים תשע"ז: גידול של 2,500 תלמידים.מספר הניגשים ל- 5 יחידות לימוד בתשע"ז הוא כמעט כפול ממספר הניגשים ל- 5 יחידות בשנת 2012 (8,869 תלמידים). בתוך שנתיים (תשע"ו ותשע"ז) נפתחו כ- 160 מגמות חדשות ל-5 יח"ל מתמטיקה, בבתי ספר שבהם לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל. מתווה הפעולות שהמשרד יזם במהלך שנת הלימודים תשע"ז, כדי לחזק את לימודי המתמטיקה:בתוך שנתיים (תשע"ו ותשע"ז) נפתחו כ- 160 מגמות חדשות ל-5 יח"ל מתמטיקה, בבתי ספר שבהם לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל. מהלך זה מהווה חלק ממדיניות המשרד לקדם שוויון הזדמנויות. במסגרת התכנית מרבית המגמות החדשות נפתחו בפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.משרד החינוך העניק תקציב מיוחד של כ- 2,000 שעות לימוד לטובת תגבור ולמידה בקבוצות קטנות ופתיחת קבוצות לימוד חדשות של 5 יח"ל במתמטיקה. תוספות תקציביות ללימוד בקבוצות קטנות: 53 בתי ספר, בדגש על הפריפריה, קיבלו השנה תוספות תקציביות ללמידה בקבוצות קטנות וחיזוק תלמידים מצטיינים של 3 יח"ל במטרה להעבירם ל- 4 יח"ל.תגבור לתלמידי כיתות ט': משרד החינוך תקצב 3,000 שעות תגבור לתלמידי כיתות ט' במטרה לסייע לתלמידים להשתלב בשנה הבאה (בהיותם בכיתה י') ברמה של 5 יח"ל.סטודנטים לתעודת הוראת מתמטיקה באוניברסיטאות: 268 סטודנטים החלו השנה את ההכשרה באוניברסיטאות להוראת מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל, לעומת 73 סטודנטים בלבד שהחלו את ההכשרה בתשע"ו. חונכות וירטואלית: מספר התלמידים הנעזרים בחונכות הווירטואלית בלימודי מתמטיקה גדל מ- 1,830 ל-2,330. מלגות להוראה במדעים: בתשע"ז הוענקו 200 מלגות לסטודנטים אשר לומדים מקצועות מדעיים. סטודנטים אלה יוכשרו להיות מורים בפריפריה. הפרויקט מתקיים בשיתוף עם מפעל הפיס.שיעורים פרטיים ברשת: במסגרת המיזם של משרד החינוך 'שיעורים פרטיים חינמיים' בוצעו 22,168 שיעורים פרטיים ברשת, מתוכם 17,617 במתמטיקה (שהם כ- 80%)"נפגש בחמש": בכ- 90 בתי ספר מופעל המיזם "ניפגש בחמש" ולפיו תלמידי תיכון חונכים תלמידי חט"ב במטרה לסייע להם ולעודד להשתלב בעתיד בלימודי 5 יח"ל במתמטיקההרצאות של מהנדסים: במהלך השנה (2017) יתקיימו כ- 600 סדנאות והרצאות של מהנדסים מהתעשייה והיי-טק אשר מגיעים לבתי הספר במטרה לעודד את התלמידים ללימודים מוגברים במתמטיקה. תיכון וירטואלי: 384 תלמידים צפויים להיבחן השנה ברמה של 5 יח"ל במתמטיקה במסגרת התיכון הווירטואלי