משנת הלימודים תשע"ו, החל יישום רפורמת הסייעת השנייה בגני הילדים לבני 3-4. מטרת הרפורמה היא קידום החינוך בגיל הרך (גילאי 3-4) ומתן תנאים הולמים להתפתחות מיטבית, יחס חם ואישי יותר וסביבה חינוכית ועשירה יותר.
במסגרת התכנית גובשה מעטפת פדגוגית שתכליתה חינוך איכותי יותר המותאם לצרכי הילד.
הרפורמה כוללת תקצוב סייעת שנייה בגן ילדים שבו מתחנכים לפחות 30 ילדים וכן תקציב העשרה לגני ילדים רשמיים העומדים בתנאים המפורטים.
ההצטרפות לרפורמת הסייעת השנייה הסתיימה בתאריך 29/7/2015.
לחינוך בגיל הרך חשיבות רבה בהתפתחותו של הילד בהווה ועל הישגיו הלימודים בעתיד.
הגדלת התקציב לכל גני הילדים בגילאי 3-4 תעניק חינוך איכותי יותר ויחס חם ואישי יותר לכל ילדי הגן.
-
העמקה של תכניות חינוכיות בשפה, חשיבה חשבונית, מוסיקה ואומנות, ערכים סביבתיים ועוד.
- תוספת
סייעת שנייה לגני הילדים שבהם לומדים 30 ילדים ומעלה.
-
העשרת הסביבה החינוכית בגן והתאמתה למשחק, פעילות ומנוחה בעת הצורך. לצורך כך, יוקצה תקציב ייעודי בסך של עד 5000 שקלים לכל גן (בהתאם לאשכולות למ"ס).
- חלוקה לאשכולות גנים ומינוי
"גננת מובילה" שתלווה את הצוותים החינוכיים ותסייע במתן מענה לצרכי הילדים והצוות.
-
חיזוק התפיסה הקהילתית והידוק הקשר בין הצוות להורים.
-
צמצום פערים חברתיים – הישגיו הלימודיים של התלמיד לא יושפעו ממקום מגוריו. תקציב התכנית: כ- 400 מיליון שקלים. התקציב יינתן באופן דיפרנציאלי ובשיתוף הרשויות המקומיות (בהתאם לדירוג אשכולות למ"ס).
- רשויות באשכולות למ"ס 1-3: המדינה תתקצב 90% מעלות התכנית.
- רשויות באשכול למ"ס 4: המדינה תתקצב 80% מעלות התכנית.
- רשויות באשכולות למ"ס 5-6: המדינה תתקצב 70% מעלות התכנית.
- רשויות באשכולות למ"ס 7-10: המדינה תתקצב 50% מעלות התכנית.
- מידיות - הרפורמה תכנס לתוקפה כבר בשנת הלימודים הקרובה תשע'ו.
משרדי החינוך והאוצר בשיתוף השלטון המקומי מודיעים היום (ב') על התכנית "רפורמת הסייעת השנייה" שמטרתה קידום החינוך בגיל הרך (גילאי 3-4). בישראל ישנם כ- 340 אלף ילדים בגילאי 3-4. במסגרת התכנית גובשה מעטפת פדגוגית שתכליתה חינוך איכותי יותר המותאם לצרכי הילד. יודגש כי המחקרים בתחום החינוך מראים כי לחינוך בגיל הרך חשיבות רבה בהתפתחותו של הילד בהווה ועל הישגיו הלימודים בעתיד.
לפני ואחרי הרפורמה
זמינות הצוות
לפני: גננת וסייעת על 35 ילדים בגן.
אחרי: זמינות גבוהה יותר של הצוות ומתן ביטוי הולם לשונות. תגבור הצוות החינוכי מאפשר השגחה מוגברת בגן ובחצר.
תכניות פדגוגיות
לפני: תכניות לימוד קיימות.
אחרי: העמקה של תכניות לימודים בשפה, חשיבה חשבונית, במוסיקה ואומנות, בערכים סביבתיים ועוד.
העשרת הסביבה החינוכית
לפני: בחלק מהגנים תקציב מצומצם להעשרת הסביבה החינוכית.
אחרי: תקציב דיפרנציאלי להעשרת סביבת הלמידה: פינה רכה למנוחה, משחקי הרכבה והעשרה, פינה להיגיינה אישית ועוד.
קשר עם ההורים
לפני: זמינות מוגבלת של הצוות להורים.
אחרי: חיזוק התפיסה הקהילתית וזמינות רבה יותר לשיתוף ההורים בתהליך החינוכי של ילדיהם.
מערך תומך לגננת
לפני: ליווי וסיוע חלקי לגננת
אחרי: לכל אשכול גנים (15 גנים) תמונה "גננת מובילה" שתתמוך בצוותים החינוכיים ותסייע במתן מענה לצרכים וחיזוק הקשר עם הקהילה.
התכנית "רפורמת הסייעת השנייה" נועדה להיטיב את החינוך בגני הילדים (גילאים 3-4)
התכנית "רפורמת הסייעת השנייה" ממשיכה למעשה את התהליך שהחל בשנת 2012 עם יישום החלטת הממשלה (אשר אימצה את המלצות ועדת טרכטנברג) על מתן חינוך ציבורי חינם לגילאי 3-4. במסגרת כך, בשלוש השנים האחרונות נקלטו כ-90% מילדי שנתונים אלו (כ-300 אלף ילדים) בגנים ציבוריים. הדבר היווה בשורה גדולה וחשובה למערכת החינוך, כאשר בצד התמורה הפדגוגית מדובר היה בהקלה משמעותית על הנטל הכלכלי להורים וחיסכון של אלפי שקלים בשנה.
עם זאת, באופן טבעי,
השינויים לוו בין היתר גם בקשיים שבאו לידי ביטוי ברמת השירות. בעניין זה יצוין שהתקן בגנים אלו עמד על גננת וסייעת לכל 35 ילדים, דבר שהקשה מאוד על התפקוד הגן ויישום מיטבי של תכניות פדגוגיות.
התכנית החדשה כוללת הגדלה של התקציב בגנים בסך כ- 400 מיליון שקלים, דבר שיאפשר חינוך איכותי יותר ואישי יותר לילדי הגן. התקציב יינתן באופן דיפרנציאלי וזאת במטרה לצמצם פערים חברתיים.
הגדלת התקציב תאפשר העסקתה של
סייעת שנייה בגני הילדים בהם לומדים 30 ילדים ומעלה. הדבר נועד בעיקר להגביר את הזמינות של הצוות לילדים ולהעניק יחס חם ואישי לכל ילד וילד בגן. תגבור הצוות החינוכי בגן יאפשר מתן ביטוי הולם יותר לשונות בין הילדים ומענה לצרכים פיזיים ורגשיים בזמן אמת.
הגדלת התקציב תבוא לידי ביטוי גם
בהעמקה של תכניות לימוד בתחומי השפה, חשיבה חשבונית, מוסיקה ואומנות, ערכים סביבתיים ועוד. הלמידה תדגיש היבטים של פיתוח הסקרנות, היצירתיות ותהליכי חשיבה, כל זאת בהתאמה לגיל הילדים ולמיומנויות המאה ה- 21.
בנוסף, בכל אשכול גנים תמונה
"גננת מובילה" שתלווה את הצוותים החינוכיים בגן ותייעץ להם מבחינה אישית ומקצועית. "הגננת המובילה" תסייע לצוותים החינוכיים גם בחיזוק הקשר עם ההורים והקהילה.
התכנית מדגישה גם את חשיבות
העשרת הסביבה החינוכית בגן והתאמתה למשחק, פעילות ומנוחה בעת הצורך. הסביבה החינוכית תכלול בין היתר, משחקי הרכבה והעשרה, פינה מוטורית, וכן גם פינה רכה למנוחה (מזרונים ומושבים רכים). לצורך כך, יוקצה תקציב ייעודי בסך של עד 5000 שקלים לכל גן (בהתאם לאשכולות למ"ס).
עם יישום הרפורמה, התקיים צ'ט עם מנהלת האגף לחינוך הקדם יסודי דאז, הגב' סימה חדד.
לפניכם מקבץ שאלות ותשובות שעלו במהלך הצ'ט: