האחר הוא אני מהלך ערכי - חברתי – מוסרי והומניסטי שיזם שר החינוך לשעבר שי פירון במהלך תפקידו בשנת הלימודים תשע"ד – מאוגוסט 2013, במסגרתו קיימה מערכת החינוך פעילויות חינוכיות להטמעת ערכי הסובלנות, ההכלה והכרת האחר, בכל המסגרות החינוכיות של משרד החינוך. מטרת המהלך טיפוח הממד האנושי שבתוך כל אחד מאתנו, ובכל אחד ואחת בסביבתנו. קבלת השונה והאחר והימנעות מפגיעה בו. טיפוח ערכי נתינה, חסד ותרומה לחברה על כל גווניה. חיזוק, הרחבה והעמקה של תהליכי ההכלה במסגרות החינוך, כך שהלומדים יוכלו להשתלב, להתקדם ולהתעצם בהן. בירור ערכי של המושג "חברת מופת", ובחינת הדרכים להגשמת הערכים של חברת מופת במעגלי החיים השונים. הגברת המודעות לאחריות האישית של כל אחד לבניית חברה ערכית, כתנאי לקיומה של חברת מופת. עקרונות מנחים לתהליך החינוכי הערכים המנחים העומדים בבסיס התהליך הם: כבוד האדם, שוויון, צדק, סובלנות, קבלת האחר, הכלה וחמלה, דמוקרטיה, זהות ושייכות. המסרים שיודגשו: שונות - הבנה ששונות מצויה בכל אחד, הבנה שהאחר הוא אני, ולכן קבלת השונה היא גם קבלה של עצמי, הכרת ערכה של השונות בחשיבה, בלמידה ובקיומה של חברה. הכלה במעגלים השונים: פרט קבוצה או כיתה, מסגרות חינוכיות, קהילה, יישוב. כבוד האדם שנברא בצלם – הכרת זכויות האדם, החשיבות והמחויבות לשמירה ולהגנה על זכויות של עצמי ושל האחר. גזענות – הוקעת התופעה בחברה הישראלית. לקראת חברת מופת - מהי חברת מופת, מהי התרומה הייחודית של כל אחד למימושה, כיצד יוצרים שיח חברתי ומהלך של שינוי חברתי לכיוון חברת מופת. נושאים אלה ייבנו כמטריצה, כאשר בכל אחד מהם יש להתייחס למושגים שונים המרכיבים אותם, לידע, לערכים, לדילמות, לכישורים, לתנאים בסביבה שיש ליצור, ולמנגנונים במערכת שיאפשרו יישום והפנמה. הבניית מהלך ערכי ארוך ומתמשך, המוביל להכשרת לבבות, להרחבת הידע במגוון נושאים, לשיח חברתי במעגלים השונים, לבחינת אורח החיים הלכה למעשה ולמעורבות חברתית. תהליך מעודד יוזמות וגמישות - משרד החינוך, המתווה את התפיסה ואת עקרונות התהליך, יעמיד לרשות כל השותפים לתהליך מרכז ידע ארצי, אינטרנטי, דינמי. בכל עת יוכלו כלל השותפים להוסיף חומרים לאתר המציגים יוזמות מהשטח. הלמידה והיישום יבואו לידי ביטוי בשלושה מעגלים מתרחבים הכוללים את מעגל "העצמי", מעגל "האחר" ומעגל "הקהילה והחברה". מהלך זה יוצר רצף ההולך ומתרחב - מן היכולת לכבד ולקבל את עצמי, עבור ביכולת לכבד, להעריך ולהכיל את השונה והאחר, וכלה ברצון הפרואקטיבי לתרום ולתת, לסייע ולקדם את האחר ואת החברה והקהילה שבה האדם חי. בשנת הלימודים תשע"ג הודגש המעגל הראשון. יש להמשיך לבססו, להעמיקו כאורח חיים מוסדי, ולצרף מתשע"ד את שני המעגלים הנוספים. הלמידה בנושא זה תעשה על רצף התפתחותי. בכל שכבת גיל יידונו הנושאים המתאימים לשלב הגיל, למצבי החיים שבהם מתנסים התלמידים ולדרך המותאמת להתפתחותם הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית. הלמידה תתקיים על פני רצף היום כולו, מבוקר עד ערב, תוך שיתוף בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי. הלמידה תתרחש ברצף שבין השגרתי למודגש: הבלטת ערכים נבחרים בתחומי הדעת בשיעורים, לצד פעילויות ייחודיות סביב מועדים בלוח השנה האוניברסלי והלוקלי. התכנית תדגיש מפגש בין אוכלוסיות שונות בתוך המסגרת החינוכית, בקהילה ובחברה. הרחבת התכנית מהמסגרת החינוכית לקהילה וליישוב. מעורבות כל היישוב בתכנית תאפשר את הרחבת השיח בין מסגרות החינוך, ובין החינוך למוסדות אחרים בקהילה. מהלך זה יוכל ליצור תנועה שתבטיח יצירת שינוי. תהליך משתף - יצירת חיבורים ותנועה בין התכניות השונות ובין מסגרות החינוך ביישוב ובמחוז, באופן שיאפשר שיתוף רעיונות בין מוסדות החינוך. "האחר הוא אני" לקידום חברה טובה יותר בישראל פעילויות חינוכיות להטמעת ערכי הסובלנות, ההכלה והכרת האחר, בכל המסגרות החינוכיות של משרד החינוך. האמנה לקידום חברת מופת - הורים וילדים הוזמנו לחתום על האמנה לקידום חברת מופת, במטרה לחנך ולפעול לקירוב לבבות בין דתיים לחילוניים, בין יהודים לערבים, בקבלת תלמידים עם צרכים מיוחדים ללב החברה, בשילובם של עולים חדשים ועוד. עקרונות האמנה: מחויבות למגילת העצמאות ולערכיה של מדינת ישראל הומניות, זהות ושייכות זכויות האדם וחובותיו מחויבות לערכים חברתיים חירות וייחודיות הפרט רגישות ל"אחרות" היחס ל"חלש" היחס למיעוט "לא עומדים מנגד" הנעה אישית ליוזמה חברתית מטרת האמנה - לשמש אבן יסוד לקידום הערכים המובילים שלאורם נרצה לחיות כחברה וכפרטים, ולבטא את רוחו של האדם באשר הוא אדם. לשמש בסיס להידברות, לסובלנות, להבנה ולשיתוף בין כלל מרכיבי החברה. לנסח עקרונות, כללים, ערוצי פעולה וערוצי תקשורת שיהיו המצע שעליו יושתתו חיי קהילת החינוך בין כתלי מוסדות החינוך ומחוצה להם.פעילויות לאור האמנה - משרד החינוך הנחה את המורות והגננות לקיים פעילויות ושיחות עם הילדים ובני הנוער, במסגרת שעת חינוך וכן בתחומי הדעת השונים, כגון שיעורי היסטוריה, מוזיקה, חינוך גופני, עברית, ערבית, אנגלית ועוד. כמו כן, הוכנו עבור הילדים והצוות החינוכי שפע של מערכי שיעור, הצעות לפעילויות מגוונות, נושאים למעגלי שיחות ועוד. בין השאר הונחו המורות לשוחח עם התלמידים במסגרת שיעורי חינוך על נושאים כגון חתימה על האמנה, חשבון נפש אישי וחברתי, סטריאוטיפים בחברה הישראלית, גזענות בחברה הישראלית, לחיות בחברה דמוקרטית ועוד. אוגדן הכלה למידת עמיתיםאוגדן המציג חומרים לצורך קידום תפיסה מכילה וליישום היעד במטה משרד החינוך ובמחוזות. לאוגדן המלא בעברית לאוגדן המלא בערבית התוכנית "מסובלנות, למניעת גזענות וחיים משותפים" התוכנית עוסקת באופן מובנה ורציף בנושא מניעת גזענות ומותאמת לכל שכבות הגיל ולכל המגזרים, ותופעל בתחומי הדעת השונים וכן בפעילויות פורמליות ובלתי פורמליות שונות ורבות פעילות חינוכית ולימודית בכל הכתות בכל שכבות הגיל עוסקת בחינוך לערכים של סובלנות, כבוד האדם וחופש הביטוי. תוכניות לתהליכי חקר ולמידה שיתופית בין תלמידים ממגזרים שונים. תוכניות לימוד ומפגשים בנושא: חיים משותפים בין קבוצות. תהליכים מתמשכים של מפגשים בין קבוצות של בעלי תפקידים. התנסות בכיתות בדיאלוג ושיח מוגן. התוכנית השנתית על מגוון מערכי שיעור והפעילויות בה לצד הרציונל המנחה המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים. מאירים את "האחר הוא אני" חנוכה 2014בחודש דצמבר 2014, לכבוד חג החנוכה, הוצגו סיפוריהם של כוכבי הילדים והנוער כגון דנה פרידר, דודו אהרון, עודד פז, טיטי איינאו ועוד, המשתפים את הזווית האישית שלהם על "האחר הוא אני". מלכת היופי טיטי איינאו איך הרגישה הילדה האתיופית בבית הספר שחקן וכוכב הילדים עודד פז מספר איך הרגיש הילד המופנם והרגיש בכיתה הזמרת אפרת גוש מספרת איך הרגישה הילדה ה"חנונית" בבית הספר הרקדנית אנה ארונוב מספרת איך הרגישה העולה החדשה בבית הספר שחקנית וכוכבת הילדים דנה פרידר מספרת איך הרגישה הילדה ה"משקפופרית" בכיתה השחקן יובל שם-טוב מספר איך הרגיש הילד ה"מעופף" שצחקו עליו בכיתה שחקן הכדורגל סלים טועמה מספר איך הרגיש הילד הערבי בקבוצה של ילדים יהודים הזמרת קרן פלס מספרת איך הרגישה הילדה עם לקויות הלמידה בכיתה מגיש הטלוויזיה והרדיו אביעד קיסוס מספר איך הרגיש מי שלא היה כמו כל הבנים בכיתה הזמר דודו אהרון מספר איך הרגיש הילד המגמגם בבית הספר