שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, מרחיבה את התכנית לצמצום הפערים ומקצה עוד 70 מיליון ₪
התקציב יתמקד במקצועות שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים
התוספת מצטרפת למשאבים שהוקצו זה מכבר על ידי שרת החינוך במסגרת "סל צמצום פערים" והתכנית "באים בטוב"
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, מרחיבה את המענים שניתנו בתחילת השנה לצמצום הפערים – "סל צמצום פערים" ו"לא מרימים ידיים - באים בטוב", ומקצה עוד 70 מיליון ₪ לטובת מיקוד המענים במקצועות ליבה: שפת אם, מתמטיקה, אנגלית ומדעים וכן לטובת מענים לילדי הגנים ולצוותי החינוך. לאור זאת, גובשו שורה של מענים בתוך בתי הספר והגנים ומחוצה להם.
כאמור, תקציב זה מצטרף ל-438 מיליון ש"ח שהקצתה שרת החינוך בראשית שנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ב), לטובת סל צמצום פערים ותוכנית ״באים בטוב״ שהתמקדה בעיקר במתן מענים רגשיים וחברתיים על רקע הפערים שנוצרו במהלך תקופת הקורונה, כתוצאה מהסגרים, התחלואה והבידודים.
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון: ״הפערים שרק הלכו והתרחבו בשנתיים האחרונות, גם בהיבטים החברתיים והרגשיים וגם בהיבטים הלימודיים, חייבו אותנו לקדם מהלכים נרחבים וממוקדים.
התחלנו את התהליך עם יצירת תשתית ללמידה מיטבית, באמצעות ״סל צמצום פערים״, ותוכנית ״באים בטוב״ שהתמקדה במתן מענים רגשיים חברתיים, וכעת אנו מוסיפים מענים ממוקדים למקצועות היסוד.
הפערים שנוצרו בשנתיים מורכבות של קורונה, בידודים וסגרים יבואו לביטוי עוד זמן רב קדימה, ולהתמודדות מיטבית יידרשו עוד התאמות בהתאם להתפתחויות בשטח ולקצב צמצום הפערים בקרב הילדים. נמשיך לעקוב מקרוב ולעשות זאת לצד תהליכים פדגוגיים וחינוכיים ארוכי טווח.״
בבתי הספר - יינתן תגבור לימודי במקצועות ליבה- שפת אם, מתמטיקה ואנגלית באמצעות שורה של תכניות, בהן:
- מרכז למידה בית ספרי - יוקצו שעות באופן דיפרנציאלי לצורך לימוד במרכזי למידה בבתי הספר. הם יעניקו תגבור לימודי לתלמידים שאותרו עם פערים גדולים.
- תכנית מעברים – התכנית מתמקדת בכיתות א-, ו ו- ט ונועדה, בין היתר, לתת מענים לפערים הלימודיים, החברתיים והרגשיים. לאור זאת, כל כיתה (א' ו' ט') תקבל תוספת של 2,000 ₪.
- שיעורים פרטיים במקצועות ליבה באמצעות מענים דיגטליים: המענים יינתנו במסגרת תכנית "המקפצה", באופן פרטני ובקבוצות, לתלמידים בכיתות ד-יב . נוסף על זאת, תפתחנה סדנאות דיגיטליות בנושאי העשרה לתלמידי כיתות א׳-ט׳, במהלך שנת הלימודים ובמהלך חופשת הקיץ. לצד אלה, תפתחנה קבוצות וואטסאפ להשלמת פערים לימודיים ולתמיכה לימודית. בקבוצות יועברו שיעורים המונחים על ידי המורה, תתקיים למידה משותפת ויתקיים ליווי מקצועי שוטף. תכנית נוספת, "לומדים ביחד" תתמקד בתלמידי כיתות ז-י. היא תאפשר להם לקיים ברשת למידה עם מורים של מקצועות הליבה.
יצויין כי כל התכניות עומדות לבחירת בתי הספר, בהתאם למיפוי שכל אחד מהם עשה. כמו כן, במסגרת המענים הלימודיים, מיקדו המפקחים המרכזיים של הוראת מקצועות הליבה את נושאי הלימוד כדי לאפשר לבתי הספר לקיים למידה ממוקדת ואפקטיבית.
בגני הילדים - יינתן דגש על חיזוק מיומנויות שפה וחוסן רגשי. לאור זאת, המענים יינתנו על ידי:
- תכנית חדשה "הכח לצמוח המיועדת לילדי גנים אשר עומדים לקראת עליה לכיתה א'. הם יקבלו תגבור שפתי אחר הצהריים במרכזים ייעודיים, כאשר הפעילות תתקיים יחד עם הוריהם. במסגרת תכנית זו תפתחנה 500 קבוצות.
- הרחבת "תכנית צומת" באמצעות תגבור של עוד 24 אנשי צוותי מקצוע, הכוללים פסיכולוגים, יועצים חינוכיים ומנתחי התנהגות. צוות זה יצטרף לצוות הקיים בכל אחד מהמחוזות.
תכנית צומת מתמקדת בשיפור האקלים החינוכי ובהפחתת אירועי האלימות.
לצד המענים לתלמידים, הנחתה שרת החינוך להקצות חלק מהתקציב לטובת ליווי ותמיכה בצוותי החינוך. במסגרת תקציב זה יתקיימו מפגשים מקוונים, בהם מומחה תחום דעת יתמוך וילווה מורים ורכזי מקצוע. כמו כן, ייפתח "קו פתוח" של מומחים בתחומי הליבה, שיעמוד לרשות בתי הספר לצורך היוועצות.