הרב שי פירון, מונה לתפקיד בינואר 2013
פרטים אישיים:
נולד בינואר 1965 בכפר ויתקין וגדל בתל אביב. נשוי, אב לשישה ילדים ומתגורר באורנית.
ניסיון תעסוקתי ופעילות ציבורית:
את דרכו בתחום החינוך החל כמורה בתיכון הימלפרב בירושלים. בשנת 1991, בהיותו בן 26, מונה לרב הקיבוץ עין הנציב. לאחר מכן מונה לרבה של אולפנית טבריה ולרבו הראשון של בית הספר הקיבוצי בשדה אליהו. בתקופה זו עסק בקירוב בין דתיים לחילונים, בין היתר בהקמת מדרשת "ללכת בדרכיו".
בין השנים 1995-2007 עמד בראש אולפנית ישורון בפתח תקווה. בתפקיד זה קידם את מקצועות האמנות לצד תכניות חברתיות שעוסקות בחסד. לצורך כך הוקם מוקד "כח לתת" לעזרה לנזקקים וגן אלו"ט לילדים אוטיסטים. במהלך זמן זה, הצטרף להנהלה הארצית של אלו"ט ושל אלי"ע - ארגון לכבדי ראיה.
בשנת 1998 הקים עם הרב יובל שרלו והרב דוד סתיו את ישיבת אורות שאול בפתח תקווה.
בשנת 2002 הקים את הישיבה התיכונית "כפר גנים" המשלבת בין תלמידים רגילים לבין תלמידים עם מוגבלויות.
בשנת 2004 היה חבר ועדת דברת לרפורמה בחינוך בישראל, עמד בראש ועדת החינוך המיוחד, היה מיוזמי תכנית חתם - Teach for Israel, ופעל לשילוב תלמידים ממוצא אתיופי במערכת החינוך. הוא שימש גם כיועץ החינוך של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת ושל ראשי ערים נוספים.
במקביל, כיהן כראש מוסדות ישיבת פתח תקווה וכמנכ"ל עמותת הכל חינוך - תנועה לקידום החינוך בישראל שהוקמה על ידי אנשי עסקים וקרנות מובילות בארץ ועוסקת בעיצוב מדיניות חינוך.
בין השנים 2001-2008 ענה פירון על שאלות במדור השאלות ותשובות של אתר האינטרנט כיפה, פרסם מאמרים ושידר לעתים בגלי צה"ל. בנוסף, הוא הדריך תלמידים במסעות שרשים לפולין.
השכלה תורנית והשכלה גבוהה:
למד בישיבה התיכונית "אדר"ת" בבת ים, בישיבת "מרכז הרב", בישיבת "שבי חברון" ובכולל "פסגות" להכשרת דיינים. פירון פעיל גם כאחד מרבני צהר.
פירון הוא בוגר מכללת שערי משפט ושימש מרצה שלא מן המניין באוניברסיטת בר-אילן, מכללת שערי משפט, במרכז הבינתחומי בהרצליה ובמכללת יעקב הרצוג. שימש גם כעמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה בתחום זכויות האדם.
פעילות השר במשרד החינוך:
- בשנת 2012, הצטרף למפלגת "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד ודורג במקום השני ברשימה. בממשלה שהורכבה לאחר הבחירות לכנסת התשע עשרה - בינואר 2013, מונה לתפקיד שר החינוך.
- ביוני 2013, הכריז השר על ביטול המיקוד של בחינות הבגרות החל משנת הלימודים התשע"ד. במקום זה הוחלט להתאים מלכתחילה את היקף הלימודים להיקף השעות הנלמדות בשנת לימודים וליצור
הלימה ביניהם.
- ביולי 2013, הכריז השר פירון על התכנית "מחנכים מסביב לשעון - קיץ אחר" - הרחבת אחריות משרד החינוך לכלל התלמידים בישראל בכל ימות השנה ובכל שעות היממה והרחבת המעטפת החינוכית, בכל מקום בארץ בהתאמה לכל שכבות הגיל. במסגרת התכנית מתקיימות פעילויות חינוכיות ערכיות לתלמידים, כגון: ערי נוער, קייטנות דיגיטאליות, לילות לבנים, ליווי תלמידים באוטובוסים לאילת, הארת מגרשי ספורט, מוקדי התנדבות, קו פתוח, הטבות, "מתחברים בחופים" ואפליקציית קיץ אירועים והטבות.
- בנוסף בחודש יולי 2013, הודיע השר על
הארכת יום הלימודים של תלמידי החינוך המיוחד, בהם: משותקי מוחין, בעלי נכויות פיסיות קשות רב בעייתיות, וכן בעלי הפיגור הקל, במטרה לתת להם ולבני משפחותיהם מענה חינוכי מיטיב וראוי יותר. מדובר בכ- 1,620 תלמידים עם שיתוק מוחין ונכויות פיסיות קשות וכן ב- 2,633 תלמידים עם פיגור קל.
- באוגוסט 2013 הודיע השר פירון על
הקפאת מבחני המיצ"ב משנת הלימודים תשע"ד והקמת ועדה בראשות ראמ"ה, שתעסוק במציאת מתווה מעודכן למבחנים. הועדה כוללת נציגי משרד החינוך מנהלים, מורים, מומחים מהאקדמיה, מומחים בתחומי החינוך, מדידה והערכה ונציגי ציבור. הוועדה אמורה להציג את המלצותיה במהלך שנת הלימודים תשע"ד, והמתווה ייושם באופן הדרגתי בבתי הספר, החל משנת הלימודים תשע"ה. עד לפרסום המלצות הוועדה, לא יתקיימו מבחני המיצ"ב החיצוניים. בתי הספר ייבחנו במבחני מיצ"ב פנימיים.
- בינואר 2014 הכריז השר פירון על רפורמה במערכת החינוך:
התכנית הלאומית ללמידה משמעותית - "ישראל עולה כיתה". למידה משמעותית היא זו בה התלמיד מעורר שאלות, מאתר מקורות מידע, מעבד מידע ויוצר ידע חדש הרלוונטי לעולמו האישי ולחיים בעידן הטכנולוגי, במאה ה- 21. מטרת הלמידה המשמעותית היא לפתח את כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי, לעודד צמיחה אישית ומעורבות חברתית.
- במרץ 2014, כביטוי נוסף לתפיסה שמוביל משרד החינוך - "מחנכים מסביב לשעון", הכריז השר פירון על
בתי הספר של החופש הגדול. לפי התוכנית, שנערכת בשיתוף השלטון המקומי והקרן לידידות, החופש הגדול קוצר בשלושה שבועות ובמקביל מופעלות מסגרות חינוכיות לתלמידים מ-1 ביולי עד 21 ביולי בשעות הבוקר.