דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

סימון אתגרים. פיתוח. תיקוף. יזמות.

האגף הוא יחידת מטה במנהל הפדגוגי המופקדת על הכוונה, פיתוח תיקוף והערכות ליישום של תוצרים בתחומי החינוך בהתאמה לצרכים אסטרטגיים ומערכתיים הנובעים ממדיניות משרד החינוך. אילו מתבצעים בשיתוף אנשי השדה, אגפי המשרד והמגזר השלישי. האגף פועל לקדם שלושה תחומים:

סימון אתגרים עתידיים, אפשרויות לפיתוח ולרפורמות הבאות מתוך זיקה לצרכים והיכולות של מערכת החינוך.

הפעלת רצף מחקר ופיתוח ייחודי באמצעות מערך פיתוח, תיקוף והערכה של מודלים לחדשנות פדגוגית, ארגונית חינוכית ומערכתית, החל משלב התכנון עד ליישומם בשדה החינוכי.

עידוד הגישה הפרואקטיבית של יזמות חינוכית חדשנית וחיזוקה בקרב אנשי חינוך בשדה, מטה, משרד החינוך והמגזר השלישי בישראל.

קול קורא מס 8169 למעבדות שלב 3 מחקר ופיתוח של אגף מופ ניסויים ויוזמות לשנהל תשעח

 הדרך הקצרה ל

הדרך הקצרה לאתרי, מערכות ויחידות המשרד:

צוות מטה האגף ​

מירב זרביב - מנהלת האגף

זמירה פרנקל - מנהלת פדגוגית

דנה ישראלי - ממונה פיתוח יישום והטמעת תוכניות

תמי גולן - מנהלת יחידת פיתוח יישומי

ריבי ארצי - מנהלת יחידת פדגוגיה מוטת עתיד

נורית רון - מנהלת יחידת יישום מערכתי

טל שריר - מנהלת יחידת אסדרה דינמית

 

​יחידות האגף

יחידת‭ ‬תכנון‭ ‬פדגוגיה‭ ‬עתידנית

מעצבת ומגבשת פדגוגיה עתידנית לצורכי פיתוח והיערכות מערכת החינוך הציבורית בישראל. תפיסת הפדגוגיה מוטת העתיד מושתתת על חקר וחשיבת עתיד באמצעות זיהוי עתידיות עולמיות ומיפוין, ושימוש בכלים של חשיבת עתיד.

יחידת‭ ‬הפיתוח‭ ‬היישומי

יוצרת סביבות לפיתוח של מוצרים פדגוגיים חדשניים במגוון תחומים והיקפים, תוך כוונה להטמעה רחבת היקף. הפיתוח מתקיים בשלושה מסלולים: חממו"פ, מעבדות ומוסדות חינוך ניסויים.

יחידת‭ ‬היישום‭ ‬המערכתי

פועלת להעריך את היתכנות יישומם של מוצרים חינוכיים חדשניים במערכת החינוך הציבורית בישראל.

יחידת‭ ‬מרחבי‭ ‬חינוך

יחידת מרחבי חינוך מפעילה תכנית מערכתית, אסטרטגית והוליסטית הפועלת כיום ב – 46 רשויות וב – 800 בתי ספר. התוכנית שואפת ליצור ביישובים מרחבי חינוך שיביאו לידי ביטוי את החזון החינוכי ויישומו בשילוב בחירת מוסד הלימודים של התלמידים על ידי ההורים. הנגשת מידע לכלל האוכלוסייה ופיתוח ייחודיות בית ספרית. עוד על מרחבי החינוך>>

הוועדה‭ ‬לבתי‭ ‬ספר‭ ‬ייחודיים‭ ‬על‭ ‬אזוריים‭

ועדת הייחודיים הינה ועדה ממשלתית במינוי מנכ"לית משרד החינוך שנועדה לחזק את החינוך הציבורי. הוועדה מכירה בבתי ספר כייחודיים, מאשרת פתיחת אזורי רישום בתוך הרשויות ובין רשויות שונות ומאשרת גביית תל"ן מוגבר וניצולו על פי המודל הפדגוגי הייחודי המאושר. עוד על הוועדה >>

 

 

מחברת כוכב הים

מחברת כוכבי הים

אגף מו״פ פועל ברוח ארגוני כוכבי הים. ארגונים אלה פועלים לפי תבניות מנהיגות וכללי משחק חדשים.
קראו עוד על אופן פעולה מיוחד זה במחברת.

 

 

דרך האגף

 דרך האגף - ניוזלטר

 דרך האגף הינו ניוזלטר שיצא לאור בשנת תשע״ו. גליונותיו מציעים מידע וידע תיאורטי ופרקטי על זירת המו״פ והחדשנות החינוכית בישראל. לקריאת ניוזלטר, לחצו על הקישור:

פברואר 2016 | בסימן התחלות

מאי 2016 | בסימן שותפויות

 

 

השפעה

מגזין השפעה

מגזין האגף נחנך בינואר 2017 ומאז עסק בנושאים רבים מזוויות שונות ומגוונות. שאיפתו היא להיות רלוונטי לקוראיו ולשקף את מה שקורה בשדה החינוך - מחשבות, עמדות, תאוריות, מגמות, כלים וסיפורים מהחיים על עשייה חינוכית המשפיעה על המציאות. המגזינים הקיימים:
מגזין 1 - השפעה                 מגזין 4 - פדגוגיות מוניציפליות
מגזין 2 - השפעה
מגזין 3 - הביאנלה למעצבי חינוך

 

פעילויות האגף

בנוסף לפעילויות ולפרוייקטים של חמש יחידות האגף (פירוט בדפי היחידות), האגף מוביל או שותף למספר מיזמים מערכתיים:  אוטונומיה בית ספרית, הוראה איכותית, יריד מכפיל כח, רשת מרכזי חדשנות חינוכית ועוד.

 

 

יריד מכפיל כח

צרכים גדולים. פתרונות משפיעים. אנשים

היריד הראשון מסוגו בישראל יפגיש עשרות מיזמים ופתרונות שצמחו במסלולי החדשנות והיזמות של האגף עם מקבלי החלטות במערכת החינוך הישראלית, בעלי צרכים ואתגרים מורכבים.

​הערך המוסף באוטונומיה בית ספרית

משרד החינוך מוביל בבדיקת הרחבת האוטונומיה לבתי הספר. במהלך זה הוקמה ועדה הכוללת מובילים פדגוגיים, מנהליים וארגוניים. בעקבות המהלך יצא משרד למהלך היוועצות ציבור עם כ-10,000 משתתפים.

כחלק מהמהלך, לשכת המדען הראשי יחד עם אגף המו״פ תרגמו את תקציר הספר ״הערך המוסף באוטונומיה״ של בריאן ג׳. קולדוול. המסמך מציע 100 רעיונות גדולים בנושא.

הוראה איכותית

כ-60 מאנשי מטה החינוך, בהובלת ארבעה ראשי מינהלים, מגבשים בימים אלה מדיניות חדשה להוראה איכותית כהשלמה למאמצים הגדולים המושקעים בלמידה איכותית.

בדצמבר 2016 הם נפגשו לצורך שרטוט ראשוני של קווי המדיניות. באביב 2017 צפויה המדיניות להתפרסם - ובעקבותיה פעולות מעשיות לתרגום שלה לשדה החינוך הישראלי.

אתר ״הוראה איכותית״

האתר הוקם כחלק מתהליך כתיבת המדיניות וכולל מפות ידע, מודלים שפותחו בישראל, סוגיות גדולות ועוד.


מחברת הוראה איכותית

הנגשנו את התכנים המופיעים באתר גם באמצעות מחברת. מוזמנים לדפדף, להוריד ולשתף.


מפת ידע

כחלק מהמחקר המקדים, יצרנו תמונה עשירה של תאוריות למידה. מבוסס על מפה שיצר קונסורציום מחקר אירופאי.  

רשת מרכזי חדשנות חינוכית

מרכזי חדשנות ויזמות

מנכ"ל משרד החינוך, באמצעות אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, קיבל החלטה להקים בשנת הלימודים תשע"ח שני מרכזי חדשנות ויזמות כחלק ממהלך רחב להטמעת תרבות של חדשנות ויזמות במערכת החינוך. מרכזים אלו יהוו מאיץ למגוון מיזמים רחבי היקף, ארוכי טווח ובעלי השפעה מערכתית רחבה כמו גם למיזמים נקודתיים ומהירים בעלי השפעה מקומית. בהמשך תישקל הקמת מרכזים נוספים לצורך יצירת רשת חדשנות ויזמות ארצית רחבה.