דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

הכנס הארצי העשירי לחינוך

למצוינות בישראל - תשע"ט 2019

"לא סלול - לא תמיד מסומן" (אהוד בנאי)


הכנס הארצי העשירי לחינוך למצוינות בישראל התקיים ביום חמישי 11.4.19, ו' ניסן תשע"ט, 15:00-18:00.

הכנס הציג השנה חלון ראווה וירטואלי רחב למושג "הולכים יחד" המבוסס על חזון האגף.

בחזון זה, "מורים ותלמידים, שווים בסקרנותם ובמחויבותם לקחת זה את זה שוב ושוב לשדות חדשים, בלתי ידועים ..."

כיצד באה לידי ביטוי ההליכה יחדיו? מה קורה למורה-תלמיד או למורה וקבוצת תלמידים המוכנים ללכת יחד למקום לא ידוע מראש? כיצד משרתת ההליכה המשותפת מטרות חינוכיות נוספות בהיבטים הרגשיים, החברתיים והערכיים של הקבוצה או היחיד? מהו הנדבך הבא אליו נשאף להגיע בקשר המיוחד ההכרחי בין מורה לתלמידיו במסגרות ובתכניות למחוננים ולמצטיינים?

בכנס זה חווינו מסע חינוכי משותף, שתחילתו ידועה, דרכו "נתפרת" בטנגו חינוכי בין-אישי וסיומו סולל שביל חדש של מצוינות אישית ואנושית.​

סרטון פרומו לכנס הארצי העשירי לחינוך למצוינות בישראל >

​מהלך הכנס

​תיאטרון ניו ריאליטי - מונחים מעולם המחוננים

קטע פתיחה מאולתר, המומחז על ידי שחקני התיאטרון ומציג את המונחים השונים מעולמם של המחוננים.

 




   
  
​​הרצאת פתיחה - "אל אי הנוחות"

הרעיון של יציאה למסע משותף של מורה לתלמיד נשמע בהחלט קוסם, אבל כשמנסים ליישם זאת בפועל - זה הרבה יותר מורכב. מה עשויים להיות הקשיים במסע משותף שהדרך בו אינה ידועה מראש? האם ישנם "תנאים מאפשרים" לקיום מסע כזה? ומה אנחנו יכולים ללמוד על היציאה מאזור הנוחות שלנו כמורים ואנשי חינוך, כתנאי הכרחי להיווצרות מסע משמעותי לנו ולתלמידים שלנו.

יובל נבו, מקים בית ספר על-יסודי ציבורי חדש בירושלים, המדגיש את התאמת הלמידה באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה. נבו בוגר של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, מפקד תכנית תלפיות לשעבר, ובעברו הרחוק בוגר תכניות למחוננים בהרצליה. פרסם ספר בשם "אחד על אחד" בנושא עבודה פרטנית עם תלמידים וחניכים במסגרות חינוכיות שונות.



סבב מושבים ראשון

המושבים מציעים חמישה נושאים לבחירה מעולמם של מחוננים. בכל מושב נציג תהליכים, מסגרות או תוצרים שיעשירו את סל הכלים לאנשי ההוראה העוסקים במחוננות במערכת החינוך.

נא לחצו על כפתור ה"כניסה למושב" לצפיה.

מובילת המושב: איריס אזולאי, מדריכה ארצית תוכנית "אמירים"



"בואו נפתח את זה"
מיכל בן ארי וזיוה ויילר, מורות במרכז מחוננים, "רבדים", שוהם, מחוז מרכז
הקורס הפתוח בבית-הספר "רבדים" בשוהם הוא מסגרת חדשנית שמאפשרת לכל תלמיד לבחור כל נושא שמעניין אותו וללמוד אותו באופן עצמאי במשך שנה שלמה. איך מנחה מורה, שבאה מתחום ידע מוגדר, תהליך למידה של נושאים שאינם מוכרים לה?

"מסע בתחרות המכונה המופלאה"
שולי אנגלהרט, מדריכה ארצית בתוכנית "קדם עתידים", האגף למחוננים ומצטיינים
זהר קפלן, מנהל תוכנית "קדם עתידים", עמותת ידידי עתידים, האגף למחוננים ומצטיינים
במסגרת תחרות לקידום פיזיקה, מובילים תלמידים מסע של למידה, התנסות, מנהיגות וגילוי. בעשייה משותפת של מורה ותלמידים קפטנים מתוך הכתה, מתפתחים להם מעברי אנרגיה יצירתיים ומזמנים הזדמנות חינוכית שבה המורה והתלמידים מתמודדים יחד עם אתגרים משותפים. מסע מופלא במכונה המופלאה.

"רואים עין בעין"
סבטלנה רילסקי, מורה בתוכנית "אמירים", בית ספר "חיים חפר", נתניה, מחוז תל אביב
הקורס שתעתע בכולם!
קורס שהתחיל בנושא קצר והיכה גלים...
בהרצאה יוצג תהליך שנרקם בין מורה לתלמידים ובו יתואר: כיצד קורס שהתחיל במושגים מתמטיים מעניינים, שינה כיוון, בעקבות הצעתם של התלמידים, לקורס בנושא תעתועי ראייה? כיצד הפך נושא הקורס לנושא מדובר בביה"ס? מה המיזם שנבנה על ידי תלמידי "אמירים"? מה סוד ההצלחה?: שיתופיות? חדשנות? מוטיבציה? מנהיגות? - לשאלות אלו ועוד יינתן מענה בהיצג.

מוביל המושב: עמית רומנו, מנהל מרכז מחוננים "מטמון", נתניה, ומדריך ארצי בתכנית "נחשון", האגף למחוננים ולמצטיינים



"זכויות יוצרים - כשאומנית ומשפטנית נפגשות"
דורית לופו ומורן הראל, מורות במרכז מחוננים 'חופי"ם', עמק חפר, מחוז מרכז
משפטנית ואמנית מובילות תלמידים אל תהליך למידה, שמטרתו - תוצרים בעלי ערך ותרומה לקהילה. אבל איזו תרומה ואילו תוצרים? - זה יתברר רק בהמשך... בדרך הלב מתרחב וכולם לומדים דברים חדשים וזוכים להשראה: המשתתפים בקורס, האמנית ,המשפטנית והקהילה.

"ארץ נעדרת"
מיכל גלין ואביגיל זכריה, מורות בתכנית "אמירים" בית הספר "בנות ירושלים", מחוז חרדי
"כי העולם נדמה לפניו כחידה סתומה, כמוסה ונפלאה, והחידה הזאת מלפפת את לבבו ומוחו, והוא כמתעלף, לא נשאר בו רוח חיים, בלתי אל החידה כל מעיינו ומגמתו…" (החזון איש, אמונה ובטחון) מה קורה כשחבורת תלמידות שיוצאות למסע שבו המרחב מכתיב את המהלכים, מחליטות לחקור את החידה הזאת?
לא העובדה שמדובר במדינה עויינת, לא המרחק, ולא חוסר הנגישות למידע; אף אחד מאלו לא עומדים בפניהם.
מה כן? סקרנות, נחישות ולהט בעיניים, אמונה במסע ובחירה
 
"לא האמנו שנאמין"
טל הלברטל, מרכז מלווים ופיתוח מחנכים בתוכנית "נחשון", האגף למחוננים ולמצטיינים
ניתאי הלל, שני קופיעץ ואסף רהב כיתת "נחשון" - קריית חינוך קציר, רחובות, מחוז מרכז
"אני מאמין" הוא פרויקט תלת שנתי שמטרתו להביא לידי ביטוי את הדעות המחשבות והאמונות של כל אחד מאתנו, בנושא הקרוב לליבו.
במהלך שלוש שנים חקרנו, קראנו, שאלנו שאלות וחיפשנו מידע על מנת להכיר את מורכבות הנושא שבחרנו ולגבש את עמדתנו.
כל אחד מאתנו מציג את הנושא במאמר שיתפרסם בחוברת שתכלול את המאמרים של כולנו ומול קהל כחלק מאירועי הסיום של שש שנים בתכנית נחשון.
הפרויקט נעשה ללא קבלת ציון או ההערכה, אלא מבחירה אישית להעמיק, לעצב דעה ולהשפיע בנושא אותו, כל אחד מאתנו תפס כמהותי לו ולחברה.
העבודה היא אישית אבל במהלכה הייתה חשיבות גדולה לקבוצה עצמה. כל אחד מאתנו הציג, כבר בשלבים הראשונים, את הנושא שלו בפני הקבוצה כולה לסיעור מוחות. בשלבים הבאים נעזרנו בחברנו לקבוצה למציאת מקורות מידע, כיווני בדיקה וחקר, העלאת שאלות למחשבה ולדיון.
בזמן כתיבת שורות אלו אנו עומדים בפני סיום עריכת חוברת המאמרים. אנו מעצבים, עורכים ומגיהים בכוחות עצמנו ומתחילים בהכנות לקראת הצגת הנושאים בפני קהל.  


"צריך טנגו לשניים"
אלין קשטכר, יועצת חינוכית, מדריכה ארצית באגף למחוננים ולמצטיינים, מנחה בקורס ייעוץ למחוננים
טלי מירקין, פסיכולוגית מעו״ף באר שבע, מנחה בקורס ייעוץ למחוננים
על מנת ללכת יחד בשדות לא ידועים דרושה מערכת יחסים דיאלוגית.
מערכת יחסים כזו מתגלמת במבנה הטנגו.
בטנגו ישנו המוביל שצריך ליצור מרחב אליו המתלווה יכול להיכנס. המבנה מספק מיכל להתפתחות, אלתור וחדשנות של השניים.
במושב זה נתבונן בתשומת לב באיכויות האנושיות והבינאישיות הטמונות בהליכה בטנגו (סקרנות, פתיחות, אמון , ענווה, הקשבה, אומץ...).
נעמיק את ההבנה בחיוניות של איכויות אלה בעבודה החינוכית עם מחוננים.

מובילת המושב: דגנית קוקווקא מדריכה ארצית "המחונן והמצטיין בכיתתו" האגף למחוננים ולמצטיינים



"האומץ להיות שווה"
אופיר דגני, אפרת טל, אסף סופר, ולדימיר מוסקוביץ - מנהל ומורים במרכז מחוננים "תל חי", מחוז צפון
מורים תופסים את עצמם מומחים בהשוואה לתלמידיהם, מבחינת ידע, ניסיון והכשרה. בעולם ההוראה של תלמידים מחוננים, תפיסה זו של המורה בכיתה מתמוססת, ולכן חלק מהמורים מרגישים תחושת אי נוחות בכיתה כאשר ניצב מולם תלמיד, בעל ידע רחב משלהם, תפיסה בלתי שגרתית הקוראת תיגר על תפיסות מסורתיות, וחשיבה מהירה מאוד. במרכז לתלמידים מחוננים ומצטיינים בתל-חי, אנו רואים במקום המאתגר הזה דווקא הזדמנות להציג את המורה כשותף שווה בתהליך הלמידה, שלו סקרנות ויכולות שאינן עולות על אלו של תלמידיו. ככזה הוא אינו חושש להיות מובל על ידי התלמידים במחוזות למידה שאינם מוכרים לו. המורה בתהליך זה הינו פעמים רבות תלמיד והתלמיד מורה. היפוך תפקידים זה מעביר מסר רב חשיבות ללומדים שמגלים כי הלמידה היא מרחב של עבודת צוות שבו כל אחד תורם מכישוריו ומניסיונו. תוצאות סינרגיה לימודית זו עולים על מה שיכול להשיג כל אחד מהשותפים בכוחות עצמו.
המבקרים במושב מוזמנים לחוות רוח זו, באמצעות שוטטות פעילה בין שיעורים נבחרים (למחוננים כיתות ז'-ט') המתקיימים מדי שבוע בין כתלי המרכז. כך לדוגמה בסדנת המומחים של ולדימיר סמושקביץ נראה כיצד מתמודדים התלמידים עם בניית מדפסת תלת-ממדית מתוך קיט המורכב ממאות חלקים, ולפי הנחיות שהם מוצאים לבד באינטרנט באנגלית. בדרך הם לומדים לעבוד בקבוצה, לשלב כוחות, ולפתור בעיות. בקורס גוונים של אפרת טל מתמודדים התלמידים עם מפגש אישי עם נערים ונערות על הרצף האוטיסטי. הקשר והשילוב נבנים באמצעות מסע שעובר כל אחד מהשותפים ובו הוא מגלה כוחות ותובנות בהתמודדות עם אתגר רגשי משמעותי. זהו צוהר להכרות עם האחר ועם עצמי מתוך הענקה ונתינה. בקורסי החשיבה הריאלית של אסף סופר יפגשו התלמידים במרחב פתוח וגמיש, המאפשר אינסוף כיווני חשיבה ופעולה. עליהם למצוא בעצמם כוחות ויכולת, ללמוד ולפתח כושר המצאה, ולממש כישורים אלו תוך מציאת פתרונות לחידות ואתגרים שאין להם תשובה אחת או תשובה בכלל.

"מסרטטים יחד את המפה"
פידאא עסאקלה, מורה מובילה "המחונן בכיתתו", ביה"ס יסודי ג' מג'אר, מחוז צפון
גב' פידאא עסאקלה היא המורה, המובילה את הפיילוט "המחונן והמצטיין בכיתתו" בבית הספר היסודי ג' במע'אר, בניהולו של מר מעדאד סירחאן. פידאא תציג תהליך אישי ובית ספרי בהתהוות, אשר מטרתו לתת מענה לתלמידים המחוננים והמצטיינים ולטפח את יכולותיהם במסגרת בית הספר. פידאא והתלמידים בודקים, חוקרים, מגלים ומסרטטים יחד את המפה העתידית למחונן ולמצטיין, בקבוצה, בבית הספר ובקהילה.


"במה לכשלון"
עפרה בהרב, מנהלת מרכז מחוננים, "מרחבים", מועצה אזורית מטה יהודה, מחוז ירושלים
"גאונות היא אחוז אחד של השראה ותשעים ותשעה אחוזים של הזעה. מעולם לא נכשלתי: מצאתי 10,000 שיטות שלא עובדות." (תומאס אדיסון) מתי לאחרונה שמתם על במה, במרכז הכיתה או האולם, מול קהל רב של אנשים - חוויה אמיתית ואותנטית של כשלון? עם הילדים המחוננים, לרוב אנחנו עוסקים (או נוטים לעסוק) בהצלחות, בהמצאות, בהברקות שעולות להם לא מעט...אבל גם להיכשל צריך לדעת. ולעומת מערכת החינוך וכל הילדים באשר הם, עם הילדים שלנו - המחוננים והמצטיינים - ובפרט במסגרות הייחודיות של כיתה או מרכז מחוננים/מצטיינים, שבו הם יושבים עם עוד מבריקים כמוהם, זה לא רק מומלץ - זה אפילו הכרחי. במושב נדבר על פורמט "במה לכישלון" (שמבוסס על ערבי FuckUp Night, למי שמכיר), שנולד מתוך תהליך חקר מרתק של כיתות ו'-ט' בבי"ס "מרחבים", ועל הערך הגדול של השיח המצמיח והמחזק סביב כשלונות.
​"העת לדואט" - פואטרי סלאם

עפרה לשם, נויה דאון, תום מוסק, יהלי אגאי - כיתת מחוננים, עירוני ד', ת"א, מחוז מרכז

"פואטרי סלאם": מורה ותלמיד - הֲיֵלְכוּ שְנַיִם יַחְדׇּו בִּלְתִּי אִם נוֹעָדוּ?! בואו נפרוץ את הדפוס השבלוני-שגרתי של ההוראה המסורתית ונעבור ללמידה דיאלוגית הבנויה על יחסי גומלין משמעותיים, מאתגרים ומרעננים בין המורים, התלמידים וחומר הלימוד. מובטחת חוויה מכוננת!


סבב מושבים שני

המושבים מציעים חמישה נושאים לבחירה מעולמם של מחוננים. בכל מושב נציג תהליכים, מסגרות או תוצרים שיעשירו את סל הכלים לאנשי ההוראה העוסקים במחוננות במערכת החינוך.

נא לחצו על כפתור ה"כניסה למושב" לצפיה.

מובילת המושב: רחל ארליך מדריכה מרכזת ארצית, האגף למחוננים ולמצטיינים



"צועדים בשבילי הבמה המחוננת"

מריאנה מטר ואורטל סלמן, מנהלת ומורה בתכנית "הבמה המחוננת ליצירה" מרכז מחוננים חיפה, מחוז צפון
במסגרת הפרויקט במה מחוננת ליצירה בקולנוע ואנימציה מופקים מדי שנה כ 40 סרטי קולנוע ואנימציה.
הבמה המחוננת ליצירה בקולנוע ואנימציה פועלת זו השנה השביעית בשיתוף עם סינמטק תל אביב ומשתתפים בו כ600 תלמידים מחוננים מתל חי ועד אילת.  המורה אורטל סלמן ממרכז המחוננים בחיפה והתלמידים המשתתפים בקורס, יספרו על חווית היצירה המשותפת של הסרטים - על צילום הפיצ'ינג [הרעיונות לסרטים] , תהליך כתיבת התסריט , הליהוק והצילומים. לצד החוויה הייחודית הייחודית של ימי העיון בסינמטק תל אביב.

"לומדים מים עד ים"

חיים שוורץ, מרכז מלווים ופיתוח מחנכים בתכנית "נחשון" האגף למחוננים ולמצטיינים
רותם טל, איתי וגמן, גיא הופמן תלמידים מכיתת "נחשון", תיכון אורט כרמים, כרמיאל
כיתת נחשון. נבחר נושא לסמינר במסגרת חגיגות 70 שנות קיום לישראל. נקבעו היעדים וגם המטרות.
מה קורה משלב זה בכיתת נחשון; מי אחראי על התהליך? מי כותב את התכנים? רק מחנך נחשון? התלמידים? שותפים מבחוץ? איך עובדים בעבודת צוות? מה קרה כשהתלמידים הפתיעו את מחנך נחשון? על כל זה ועוד, תעסוק ההרצאה.

"משחק. הרפתקה. החלטה"

דניאל ברכר, מורה בתכנית "אמירים" בית ספר "רמת חן", רמת גן, מחוז תל אביב
קרה לכם שקראתם ספר ורציתם להשפיע על העלילה תוך כדי הקריאה? אצלי בקורס  זה קורה! 
בהרצאתי אקח אתכם למסע מרתק בנבכי הקורס בו נחשפים התלמידים לז'אנר ספרותי ייחודי מסוג "אתה הגיבור", ספר כזה מחולק כולו למאות קטעים שמסודרים, כך שכל החלטה שמחליט הקורא תוביל אותו לקטע אחר בתוך הספר. התלמידים למעשה, עוברים להיות יוצרי תוכן כאלו בעצמם, משפיעים על מהלך ההתקדמות בקורס ועל התכנים  ויוצרים תוצר. מה תפקידי כמנחה בקורס? אלו מיומנויות נדרשות מהתלמידים? מה קורה כשתלמידים מקבלים את הרשות והכוח להחליט החלטות? חכו להרצאה ואולי תצאו עם הרפתקה.

מובילת המושב: דליה קסוביץ, רפרנטית ומתכללת מחונננים ומצטיינים, מחוז תל אביב, האגף למחוננים ולמצטיינים



"זכויות יוצרים - כשאומנית ומשפטנית נפגשות"

דורית לופו ומורן הראל, מורות במרכז מחוננים 'חופי"ם', עמק חפר, מחוז מרכז
משפטנית ואמנית מובילות תלמידים אל תהליך למידה, שמטרתו - תוצרים בעלי ערך ותרומה לקהילה. אבל איזו תרומה ואילו תוצרים? - זה יתברר רק בהמשך... בדרך הלב מתרחב וכולם לומדים דברים חדשים וזוכים להשראה: המשתתפים בקורס, האמנית ,המשפטנית והקהילה.

"המתכון המנצח כשמשנים כיוון"

עבריה פרטנר, מורה בתכנית "אמירים" בית ספר "אילים", טבריה, מחוז צפון
היעד הוגדר, המסלול נבחר, אך בדרך ליצירת ולוג (בלוג מבוסס וידיאו) במסגרת הקורס , הילדים הפכו לנווטים ושינו את  הכיוונים למסלולים  ששמו  דגש על למידה שיתופית, עבודת צוות, קבלת החלטות ועוד. 
עד כמה המשימה שלי כמנחה  הייתה מורכבת? כיצד התמודדתי עם האתגר לגרום לתלמידים להאמין בעצמם? כיצד חוויתי את המסע המרתק  והחברתי  בדרך להפיכת  התלמידים למדענים קטנים וכוכבי רשת (יוטיוב)?  
שנו מסלול והקשיבו להרצאה.
 

"מסע בשניים"

פנינה זלצר, מפקחת ארצית, תכניות למחוננים. האגף למחוננים ולמצטיינים
רחל זורמן, מנכלי"ת מכון הנריטה סאלד
לירוי ברזילי, יפעת ליבמן, ושי נחמיה - תלמידים בתכנית "מנחים עמיתים"
מה הקשר בין מתמטיקה לבין הכחדת מגיפות בעולם? זהו אחד מנושאי החקר של תלמיד תיכון שהשתתף במסע מרתק של שנת מחקר עם פרופסור למתמטיקה במסגרת תוכנית מנחים - עמיתים. מטרת תכנית זו היא לטפח מנהיגות פורצת דרך בכל תחום תוכן שבו מתעניינים המשתתפים, שהינם תלמידי תיכון מחוננים בכיתות י' וי"א, באמצעות שנת חקר משותף בשניים עם אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה באוניברסיטאות ובתעשייה.
בסוף שנת החקר, מגיעים התלמידים והתלמידות לתוצרים אקדמיים, יצירות, או פיתוחים מעשיים החל מאסטרופיזיקה וכלה באנימציה... הנושאים שנבחרים על ידי התלמידים הם מגוונים ומכל תחומי הדעת במושב זה נתוודע למסע המיוחד הזה. לצד עקרונות התכנית ודוגמאות של עבודות החקר, ישוחחו התלמידים והתלמידות על הקשר הייחודי שלהם עם המנחים עמיתים, ויציגו את עבודות החקר שלהם.


"צריך טנגו לשניים"

אלין קשטכר, יועצת חינוכית, מדריכה ארצית באגף למחוננים ולמצטיינים, מנחה בקורס ייעוץ למחוננים
טלי מירקין, פסיכולוגית מעו״ף באר שבע, מנחה בקורס ייעוץ למחוננים
על מנת ללכת יחד בשדות לא ידועים דרושה מערכת יחסים דיאלוגית.
מערכת יחסים כזו מתגלמת במבנה הטנגו.
בטנגו ישנו המוביל שצריך ליצור מרחב אליו המתלווה יכול להיכנס. המבנה מספק מיכל להתפתחות, אלתור וחדשנות של השניים.
במושב זה נתבונן בתשומת לב באיכויות האנושיות והבינאישיות הטמונות בהליכה בטנגו (סקרנות, פתיחות, אמון , ענווה, הקשבה, אומץ...).
נעמיק את ההבנה בחיוניות של איכויות אלה בעבודה החינוכית עם מחוננים.

מוביל המושב: גדי איתי מדריך מתכלל אזור ירושלים, האגף למחוננים ולמצטיינים



"כוחו של הדפס, כוחה של הפליאה"

זהר כהן, אמן ציורים, הדפסים ותחריט. מורה במרכז האזורי למחוננים ומצטיינים בשלומי, מחוז צפון
את כוחו של ההדפס למדתי לפני מספר שנים.
סקרנות הביאה אותי ללמוד תחריט והדפס, השתמשתי כמורה בכלי הזה בצורות שנות לאורך השנים, היות ויש קסם בתהליך, התלמיד יוצר צורה, או חורט קו ואז יש תהליך שיכפול שמצריך דיוק וחיבור בין חומרים, צבע ונייר,  ומתאפשר תוצר שיש בו פליאה. המגע עם הנייר הוא לא ישיר יש מתווך בדרך, בין הנייר ליד יש מתווך, הוא ההדפס. הדפס רשת סיקרן אותי ויצר את החיבור בין הדפס מתחום התחריט להדפס מתחום המגזרות. ברגע שפתרתי את החידה כיצד להדפיס על חולצות, הדפס רשת, התקנו רשתות וקנינו מגב, והקשר אל הגרפיטי היה מידי.

בשיעור הזה, יש יצירה מרחב ודיאלוג כאשר המורה לא בא לשיעור עם תוכן אלא הנושא המרכזי הוא מחקר על ציור. הכיתה הפכה למרחב יצירה וכל תלמיד התפתח בקווי התפתחות האישיים שלו, כאשר מסדרון הכיתה מהווה מרחב גירוי בין התלמידים, יצירותיהם הגמורות מוצגות במרחב וקינאת סופרים יוצרת דיאלוג.

"ילדים מתקנים עולם"

ברק יזדי, מורה בתכנית "אמירים", בית ספר "אלונים", פרדס חנה - כרכור, מחוז חיפה

כאשר מורה מתכנן שיעור בו הוא יודע כיצד יתחיל וכיצד יסתיים, מהו הסיכוי שחוויה חדשה תיווצר לתלמיד ולמורה? בתוכנית "אמירים" זה קורה. בהרצאה יוצג תהליך בו תלמידי "אמירים", בעקבות חשיפה למושגים מעולמות הצדק והשינוי חברתי, זיהו צורך חברתי, הובילו את התהליך כקבוצה בדרך לתוצר שיתרום לשינוי חברתי. אני הענקתי את הכלים הבסיסיים לעבוד עם תחום תוכן חדש ומשם לקחתי את עמדת המנחה. רוצים לדעת כיצד הרגשתי כמורה מנחה, אך גם מונחה? מה היה המיזם? לאן התפתח? מהן ההשלכות של המיזם? חכו למפגש.


"אבנים בדרך: המתכון הנכון למהלך לימודי"

אלון לוי, מנהל מרכז מחוננים "כנרת", מחוז צפון
מה המתכון לשיעור מוצלח למחוננים?
איך לבנות מהלך לימודי מוצלח אשר יקיף נושא מצדדים שונים?
מה להכין? – מה לא??
איך להתכונן? – מה להשאיר עמום?
במהלך המושב, נשאל ונבחן מה מיוחד בהוראה המותאמת לתלמידים המחוננים, ואף לתלמידים המצטיינים ובעלי היכולות הגבוהות בכיתה. נציע כיצד כדאי להתכונן לתכנן וליישם הוראה בה מרכז הכובד מועבר מהמורה והחומר – ללומד ויכולותיו. בנוסף נשאל, מה עוזר ומקדם יצירה של דרך הוראה אישית הבונה ומשנה את עצמה עם קהל היעד. כיצד לטפח הוראה המבססת את המוטיבציה על הנעה פנימית של הלומד, המשותפת למורה עם חבר תלמידיו? ובכלל, לאיזה תהליך אנו מכוונים? איזה תהליך מתקבל?


"במה לכשלון"

עפרה בהרב, מנהלת מרכז מחוננים, "מרחבים", מועצה אזורית מטה יהודה, מחוז ירושלים
"גאונות היא אחוז אחד של השראה ותשעים ותשעה אחוזים של הזעה. מעולם לא נכשלתי: מצאתי 10,000 שיטות שלא עובדות." (תומאס אדיסון) מתי לאחרונה שמתם על במה, במרכז הכיתה או האולם, מול קהל רב של אנשים - חוויה אמיתית ואותנטית של כשלון? עם הילדים המחוננים, לרוב אנחנו עוסקים (או נוטים לעסוק) בהצלחות, בהמצאות, בהברקות שעולות להם לא מעט...אבל גם להיכשל צריך לדעת. ולעומת מערכת החינוך וכל הילדים באשר הם, עם הילדים שלנו - המחוננים והמצטיינים - ובפרט במסגרות הייחודיות של כיתה או מרכז מחוננים/מצטיינים, שבו הם יושבים עם עוד מבריקים כמוהם, זה לא רק מומלץ - זה אפילו הכרחי. במושב נדבר על פורמט "במה לכישלון" (שמבוסס על ערבי FuckUp Night, למי שמכיר), שנולד מתוך תהליך חקר מרתק של כיתות ו'-ט' בבי"ס "מרחבים", ועל הערך הגדול של השיח המצמיח והמחזק סביב כשלונות.
"מאלתרים מסלול מחדש"

מופע אלתור- תיאטרון ניו ריאליטי: חשבתם על רעיון לשיעור? כתבתם מערך שיעור? הגעתם לכיתה ו...הופתעתם? התלמידים לקחו אתכם לכיוון אחר? על כל זאת ועוד יעסוק המופע התיאטרלי המבוסס על סיפורים אמיתיים מהחיים שלכם. על הליכה ביחד, טעויות ושינויי כיוון. המופע מאולתר באמצעות תיאטרון מוזיקה ותנועה וחושף באמצעות ההמחזה זוויות ראיה שונות, הזדהות וקולות פנימיים.


מדעני העתיד