השתלבות מיטבית של תלמידי החינוך המיוחד בפעילויות הלימודיות והחברתיות של שכבת הגיל, באופן פרטני וקבוצתי כאחד, תוך צמצום פערים בתפקוד וברמת ההישגים ביחס לבני גילם, ותוך מתן מענה לצורכיהם הייחודיים.
גן משולב
ילדים מעוכבי התפתחות, מעוכבי שפה, עם מוגבלות בשמיעה או בראייה המשולבים בגן רגיל באופן קבוצתי, בהתאם לחוזר מנכ"ל עד/5(א), 2014 (נספח מס' 11) ועל פי החלטתה של ועדת השילוב המוסדית.
מאפיינים
- הגן המשולב הוא אחת מצורות התמיכה האפשריות בילדים שהוגדרו לעיל והוא מורכב מקבוצת ילדים עם צרכים מיוחדים ומקבוצת ילדים בחינוך הרגיל.
- מספר הילדים עם הצרכים המיוחדים הלומדים בגן יעמוד על כשליש מסך הילדים בגן.
- צוות - שתי גננות: גננת-אם מנהלת הגן וגננת לחינוך מיוחד, ושתי עוזרות גננות. יחד הן עובדות כצוות עם כל הילדים. נוסף על כך, ניתן תגבור באמצעות מטפלים ממקצועות הבריאות (קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק וכו').
- תכנית חינוכית יחידנית ותכנית לימודים אישית
כיתת חינוך מיוחד בבית ספר בחינוך הרגיל
תלמידים עם צרכים מיוחדים עם מגוון מוגבלויות, הלומדים בכיתה לחינוך מיוחד בתוך בית ספר לחינוך רגיל, בהתאם לחוק החינוך המיוחד ולהחלטה של ועדת השמה או ועדת ערר.
מאפיינים
- כיתות חינוך מיוחד משולבות במרבית בתי הספר בחינוך הרגיל בארץ. זאת כחלק ממחויבותה של מערכת החינוך ליצור תנאים לשותפויות חינוכיות וחברתיות. שותפויות אלו תאפשרנה את שילובם של תלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד הנפרדות בתוך מסגרות חינוכיות רגילות ובקהילה.
- תלמידי הכיתה לחינוך מיוחד לומדים בהתאם לתכניות הלימודים הרגילות של שכבת הגיל המקבילה, תוך ביצוע התאמות ושינויים ותוך הוראת נושאים מתחומי ההכנה לחיים בהתאם למאפייני התפקוד של התלמידים.
- כיתת החינוך המיוחד פועלת כחלק אורגני של בית הספר, תלמידי הכיתה שותפים לכלל הפעילויות המתקיימות בשכבה ובמסגרת כולה.
- הצוות החינוכי-טיפולי בכיתת החינוך המיוחד הוא חלק מצוות המורים הבית ספרי.
- תכנית אישית
- לכל תלמיד בכיתת החינוך המיוחד נבנית תכנית לימודים אישית (תל"א) בהתאם לחוק החינוך המיוחד ולחוזר מנכ"ל נח' 7, 1998, אשר מתמקדת ביעדים ייחודיים לתלמיד ובאמצעים להשגתם. נוסף על כך כוללת התכנית פירוט של כלל התמיכות וההתאמות הנדרשות לצורך תפקוד בסביבה החינוכית-חברתית.
- התכנית האישית נבנית על ידי מחנכת הכיתה, בשיתוף כלל צוות הכיתה, לרבות עובדי הוראה ממקצועות הבריאות הפועלים בכיתה, התלמיד (במידת האפשר) והוריו.
- קידום היעדים בתכנית האישית מתבצע כחלק מתכנית הלימודים הכיתתית, המתווה את כלל הפעילות בכיתה.
- תלמידי כיתת החינוך המיוחד משולבים באופן מותאם בכיתות החינוך הרגיל, כחלק מתכנית אישית, בהיקף שלא יעלה על שליש משעות הלימוד של הכיתה.
- תלמידים בכיתות חינוך מיוחד הנזקקים לטיפולים מתחומי מקצועות הבריאות יקבלו אותם במהלך יום הלימודים כחלק מתכנית הלימודים האישית באופן פרטני או קבוצתי, בהתאם לסוג המוגבלות ולמאפייני התפקוד.
- שנת הלימודים – בהתאם לחוק החינוך המיוחד תוארך שנת הלימודים מעבר לשנת הלימודים הרגילה, והלימודים בכיתת החינוך המיוחד יתקיימו גם בתקופות של חופשת לימודים רגילה. מועדי הארכת שנת הלימודים משתנים בהתאם למאפייני התלמידים.
- יום הלימודים בבית הספר עשוי להתארך מעבר ליום הלימודים בבית הספר בחינוך הרגיל. ההארכה תיקבע בהתאם למאפייני התלמידים.