התוכנית תקפה: לתלמידים המתמחים בכימיה ולומדים בכיתות י', י"א וי"ב
תוכנית הלימודים בכימיה מיועדת לתלמידים הבוחרים ללמוד את המקצוע בהיקף של חמש יחידות לימוד, 15 שעות שבועיות סך הכל. תוכנית זו בנויה באופן מודולרי בשני חלקים: ליבה והרחבה.
מדע הכימיה הוא מדע בסיסי הבנוי באופן היררכי, המחייב למידה סדורה ורציפה, על מנת להבין לעומק את תחום הכימיה הן ברמה המאקרוסקופית והן ברמה המיקרוסקופית. בנוסף לכך, הכימיה היא מדע ניסויי, כלומר מקצוע מדעי, שלא רק אנשי מחקר, אלא גם תלמידי בית ספר, נדרשים לערוך בו ניסויים בפועל (Hands-on). הכימיה היא גם צומת מדעים. מדע הכימיה נשען מצד אחד על מדע הפיזיקה ומצד שני הוא אבן היסוד למדעים רבים אחרים כגון: ביולוגיה מולקולרית, ביוכימיה, ביוטכנולוגיה, רפואה, תעשיית התרופות, הנדסת חומרים וכיו"ב.
מסיבות אלו, החלטנו להתמקד בעת ההכנה של התוכנית המותאמת, בבחירת תכנים בסיסיים ועקרונות יסוד, היוצרים מחד, בסיס מוצק להבנה מעמיקה הנחוצה להבנת העולם הסובב אותנו, ומאידך, מאפשרים הבנת תכנים חדשים בכימיה שילמדו בעתיד. כל זאת, תוך ביצוע מעבדות חקר הדורשות היכרות עם חומרים, כלים ותהליכי עבודה, בשילוב עם יכולות חשיבה ברמה גבוהה ופיתוח אוריינות מדעית, אצל הלומד.
לאור כל זאת בצענו גם את חלוקת התכנים בכימיה לעניין ההיבחנות, דהיינו ל- 70% היבחנות חיצונית ול- 30% היבחנות פנימית. הליבה ובסיס הידע של המקצוע נכלל במסגרת ה- 70% בעוד שהתכנים שבהם הכימיה משמשת כצומת בין המדעים נכללים במסגרת ה- 30% לשם הרחבה והעמקה.
הנושאים הנלמדים לצורך 70% היבחנות חיצונית הם:
קישור ומבנה, סטוכיומטריה, חמצון חיזור, חומצות ובסיסים, כימיה של מזון – ויטמינים ומינרלים וחומצות שומן וטריגליצרידים בלבד, אנרגטיקה ודינמיקה 1 – אנרגיה בתגובות כימיות וקצב תגובה כימית בלבד ומעבדת החקר - חלק שני בלבד.
במסגרת ההוראה לצורך 30% היבחנות פנימית עומדות לרשות המורים שתי אפשרויות לבחירה.
אפשרות אחת כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר, ואפשרות שנייה שאינה כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר.
אפשרות I –
כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר
-
כימיה של מזון – סוכרים בלבד
- אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואנטרופיה וספונטניות בלבד
- מעבדת החקר – חלק ראשון בלבד
- מבניות הבחירה – מבנית בחירה אחת בלבד.
ההחלטה של המורה, באופן אוטונומי, מתוך המגוון הקיים בתכנית המותאמת.
אפשרות II –
אינה כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר
-
כימיה של מזון – סוכרים בלבד
- אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואנטרופיה וספונטניות בלבד
- מבניות הבחירה – שתי מבניות בחירה.
ההחלטה של המורה, באופן אוטונומי, מתוך המגוון הקיים בתוכנית המותאמת.
תוכנית הלימודים "מבוא לכימיה" נועדה להנחיל לתלמידים אוריינות כימית שמשמעה הבנת מקומה של הכימיה בהכרה, אפיון, יצירה ודרכי שימוש בחומרים והשפעתה המרכזית על איכות החיים של האנושות.
בתוכנית פירוט תכנים הנדרשים כלימודי חובה ופירוט אפשרויות בחירה בין נושאים שונים.
תוכנית הלימודים - מבוא לכימיה.
טבלה מחזוריתלהוראת מבוא לכימיה.
לפניך מגוון הצעות לרצף הוראה בהתאם לתוכנית המותאמת בכימיה תשע"ה בהיקף 5 יח"ל - (70-30)
כל אחת מההצעות לרצף נתונה לשינויים על פי שיקול דעתו של המורה לכימיה.
במסמך מפורטות:
הצעה אחת לרצף העשוי להיות מתאים לבתי ספר המעוניינים לגשת לבחינת הבגרות החיצונית בכתב (70%) בסוף כיתה י"א,
ולסיים את החלק הבית ספרי (30%) בסוף כיתה י"ב.
שתי הצעות לרצף העשוי להיות מתאים לבתי ספר המעוניינים לגשת לבחינת הבגרות החיצונית בכתב (70%) בסוף כיתה י"ב,
ולסיים את החלק הבית ספרי (30%) בסוף כיתה י"ב.
הצעות לרצף
בקובץ המצורף מפורטת תוכנית ההיבחנות בכל המקצועות לשנת תשע"ט.
לתוכנית ההיבחנות לשנת תשע"ט>
לאתר תוכנית ללמידה משמעותית (תל"מ) בחינוך המיוחד (בחנ"מ)>